TOP

Kleding- en schoenenwinkels plussen in oktober, fusie voor Ifema-beurzen en ‘groene’ spijkerbroek in de lift

Kleding- en schoenenwinkels realiseerden in oktober een lichte omzetplus. Verder: Momad en Shoes Room by Momad worden samengevoegd, schoenenmerk Muroexe komt naar Nederland en ruim de helft van de consumenten is bereid duurzame jeans te kopen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 13 december.

Kleding- en schoenenwinkels sluiten oktober af met lichte plus

Kleding- en schoenenwinkels hebben in de afgelopen oktobermaand een lichte plus gerealiseerd ten opzichte van oktober 2018. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Kledingwinkels zetten 0,6 procent meer om, winkels in schoenen en lederwaren 0,4 procent. De detailhandel als geheel realiseerde een omzetgroei van 3,9 procent. Het verkoopvolume was 2,5 procent hoger. Online werd er in oktober 11,7 procent meer omzet gerealiseerd dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels (pure players) noteerden een omzetgroei van 7,4 procent en multichannel retailers zagen hun online omzet met 18,2 procent groeien.

Omzet deelbranches oktober 2019, beeld: CBS

Momad en Shoes Room by Momad samengevoegd

De Spaanse vakbeurzen Momad en Shoes Room by Momad worden samengevoegd. De mode- en schoenenbeurs gaan onder de paraplu van Momad verder als één event, op 6 tot en met 8 februari 2020 in Feira de Madrid. De beurzen werden eerder op afzonderlijke data gehouden. Uit een enquête onder exposanten van Shoes Room bleek dat 72 procent hun collecties liever op een gezamenlijke vakbeurs presenteerden, meldt beursorganisator Ifema in een persbericht. De meerderheid van de bezoekers (64 procent) gaf eveneens de voorkeur aan een gezamenlijk event met één datum. Met de fusie wil de organisatie inspelen op de ‘huidige realiteit’. “Winkels die allerlei soorten kleding en accessoires aanbieden, inclusief schoenen, kunnen nu op één locatie terecht”, zegt Ana Larrañaga, Ifema’s directeur Trade Fair Business.

Prijs en transparantie bepalen succes ‘eerlijke’ spijkerbroek

Betaalbaarheid en transparantie zijn cruciaal voor het succes van de duurzame jeans. Dat concludeert ABN Amro in het rapport ‘Kruistocht voor een schone en eerlijke spijkerbroek’. Ruim de helft (51 procent) van de consumenten geeft aan dat ze, mits ze goed geïnformeerd worden over het productieproces, bereid zijn om een ‘eerlijke’ jeans te open. 77 procent geeft aan dat het product wel betaalbaar moet blijven. Verder vinden zeven op de tien Nederlanders dat de overheid maatregelen moet nemen om de productie en verkoop van duurzame kleding te stimuleren, bijvoorbeeld met een algemeen keurmerk of een lager btw-tarief.

Uit eerder onderzoek van ABN Amro bleek dat verreweg de meeste jeans te goedkoop worden geproduceerd. Nederlandse inkopers zouden gemiddeld 33 euro meer voor een spijkerbroek betalen als de verborgen kosten, zoals milieuvervuiling en gedwongen arbeid of kinderarbeid, in rekening zouden worden gebracht. “Het zou veel uitmaken als consumenten zich niet langer laten verleiden door trendgevoelige fast fashion die te goedkoop wordt aangeboden”, stelt Henk Hofstede, sector banker retail bij ABN Amro. “Dat sluit ook aan bij ons onderzoek; daaruit blijkt dat 56 procent van de consumenten langer met kleding wil doen.” Verder tipt Hofstede om jeans langer te dragen, minder vaak te wassen en nieuwe aankopen uit te stellen om de verborgen milieukosten te halveren. “En als afgedankte spijkerbroekenstof wordt hergebruikt bij de productie van nieuwe jeans, kunnen de verborgen kosten nóg verder zakken.”

Muroexe opent eerste Nederlandse brandstore

Schoenen- en accessoiremerk Muroexe heeft op 5 december 2019 een brandstore aan de Kalverstraat 163 in Amsterdam geopend. Het is de eerste winkel in Nederland voor het Spaanse label. Doel is om vanuit ons land verder uit te breiden naar Noord-Europa. Dat schrijft Schoenvisie. Muroexe is sinds de oprichting in 2013 snel gegroeid. Het merk heeft inmiddels klanten uit 51 landen en meer dan 320 verkooppunten wereldwijd en verkocht al meer dan 250.000 paar schoenen. Naast de brandstore in Amsterdam heeft het label winkels in Bilbao, Lissabon, Madrid (twee stores) Malaga en Pamplona.

Muroexe maakt minimalistische sneakers voor mensen die ‘met sneakers zijn opgegroeid, maar zich in hun persoonlijke en professionele leven vaak in situaties bevinden waar ze geen sneakers met merk kunnen of willen dragen’. Op de schoenen van Muroexe zul je dus geen grote logo’s of andere uitgesproken vormen van branding zien. Het Spaanse merk ontwikkelde een hybride ‘sneak-to-shoe’, die het comfort van een sportschoen combineert met een stijlvol uiterlijk. Voor de productie worden geen dierlijke materialen gebruikt.

Expo: outfits Redress Design Award 2019 te zien in Amsterdam

In de Fashion for Good Experience, een interactief museum in Amsterdam, is vanaf 13 december 2019 een tijdelijke tentoonstelling te zien met de outfits van de Redress Design Award 2019-finalisten. Dat meldt de organisatie in een persbericht. Redress is ‘s werelds grootste duurzame modeontwerpwedstrijd. De competitie uit Hong Kong promoot duurzame ontwerpen en technieken om zo de groei naar een circulair modesysteem te stimuleren. De finalisten maakten voor hun outfits gebruik van upcycling en verschillende reconstructietechnieken. De winnaar, Britse ontwerper Maddie Williams, werkte met textielafval, oude garen en tweedehands kleding en kwam zo tot een ‘zero waste’-outfit (die zonder afval is geproduceerd, red.). Als winnaar mag ze een eigen upcycled collectie ontwikkelen voor modemerk Reverb.

Mannequino, de producent van ‘s werelds eerste modulaire etalagepop, werkte mee aan de expositie. De tentoonstelling is tot en met 13 januari 2020 te zien in de Fashion for Good Experience (Rokin 102 in Amsterdam) en is gratis toegankelijk.

Redress Exhibition, foto: Fashion for Good