TOP

Jantje Korten sluit de winkel in Roermond en gaat online en met pop-ups verder. ‘Deze beslissing geeft me vrijheid’

Retailer Jantje Korten besloot dit voorjaar om het helemaal anders te gaan doen: de fysieke winkel in Roermond ging dicht en in plaats daarvan focust ze op de webshop en social media, ondersteund met fysieke pop-upshops.

Jantje Korten opende in 2014 haar vrouwenmodewinkel in het centrum van Roermond. Ze richt zich op snel wisselende en betaalbare collecties en heeft zelfs nog een tijdje haar eigen label. Toch gooit ze het roer dit jaar rigoureus om. Ze sluit de fysieke winkel en richt zich volledig op de webshop, ondersteund met regelmatig fysieke pop-ups in Roermond. “Het woordje stoppen gebruik ik bewust niet, maar ik spreek over een aanpassing in de formule. Ik ging voor ondernemersvrijheid en dat geeft deze beslissing me,” vertelt Jantje Korten.

Waarom maakte je deze rigoureuze keuze?

“In november stond ik voor de keuze of ik het huurcontract voor de winkel, dat dit voorjaar afliep, wilde voorzetten. Dat voelde als een apart cadeautje, want het zorgde opeens voor ruimte en vrijheid. Ik besloot voor ondernemersvrijheid te gaan en het huurcontract op te zeggen. Ik denk niet in beperkingen, maar zag alleen maar mogelijkheden. De winkel is sowieso al online actief. Daarnaast zat ik privé middenin een verbouwing van mijn nieuwe huis, waar ik genoeg ruimte heb voor de opslag van alle collecties en een showroom voor private shopping. Daarnaast zag ik dat er veel winkelpanden vrijkomen en soms voor de helft van de normale huurprijs werden aangeboden. Ook daar liggen kansen. Bovendien draaide de webshop sowieso al heel goed.”

Een winkel sluiten is een enorme stap, ook voor de omzet…

“Het bedrijf is gezond en ik nam deze beslissing niet omdat de winkel niet goed draaide. Natuurlijk hebben we last van de beperkingen door corona gehad en ik voelde wel: hier gaan we nog heel lang last hebben. Met prijzen in het middensegment heb je veel loop nodig en moet het druk zijn in de winkel. Ik hou ook van die energie, het kopje koffie en het glaasje prosecco. Maar door alle coronamaatregelen was dat allemaal helaas weg. Private shopping bleek gelukkig een schot in de roos. Dat één op één contact werd heel erg gewaardeerd en zelf genoot ik er ook van. Ik heb een achtergrond in de horeca en ben niet begonnen met een winkel om een T-shirt te verkopen, maar omdat ik mensen wil helpen.”

Ga je die klanten niet missen?

“Via de webshop en social media houd ik contact met mijn klanten. Dat kan ook met een belletje of berichtje. Eigenlijk heb ik twee soorten klanten. Ik heb klanten die ik nog nooit gezien heb en uitsluitend online bestellen. Dat zijn trouwe social media volgers en komen soms zelfs uit en België en Duitsland. Maar ik heb ook trouwe fysieke klanten, die nooit online zullen kopen. Daar heb ik de nieuwe formule met pop-upstores voor gemaakt. Die zie ik als een manier om live contact te hebben met mijn klanten.”

Hoe werkt die nieuwe formule?

“Online zijn we altijd aanwezig met de webshop en social media. En vier of vijf keer per jaar hebben we een pop-up winkel in de stad. Mensen winkelen niet iedere week, maar wel ieder seizoen. Als je er als retailer dan een aantal keer bent met alle collecties, alle maten en alle aandacht, kun je de klant perfect helpen. En tussendoor droppen we de nieuwe collecties online en is er op kleine schaal private shopping op afspraak mogelijk voor mensen die daar behoefte aan hebben.”

Hoe gaan klanten ermee om?

“Van 1 juni tot 10 juli heb ik mijn eerste pop-up gehad. Het was even wennen voor mensen. Waren we nu verhuisd of hoe zat het? Dus ik heb het nieuwe concept elke dag opnieuw uit moeten leggen. In september openen we de tweede pop-up voor zes weken. Dat wordt meteen een hele grote en dan houden we ook een modeshow. Wat ik leuk vind aan deze werkwijze is dat ik de standaard muren van de retail even los kan laten. Als er straks ergens een restaurant leegstaat richting kerst, kan ik daarin met de feestcollectie met hapjes en drankjes en een modeshow.”

Hoe reageren de merken op het nieuwe concept?

“Ik werk met zestien merken en die gingen gelukkig mee in het nieuwe concept. Ik heb afgesproken dat ik me met de pop-ups richt op Roermond. En als ik misschien eens een keer wat in een andere plaats wil doen is dat in overleg, want ik wil geen onrust veroorzaken bij collega’s die bepaalde merken al in andere plaatsen verkopen.”

En hoe reageerden je medewerkers?

“Ik heb bij mijn beslissing ook goed nagedacht of ik er andere mensen mee schaadde en dat was niet het geval. Ik had sowieso al een klein team, met weekendhulpen en stagiaires. Die kan ik inzetten in de pop-ups en de webshop. Mijn moeder stond altijd in de winkel en doet nu de administratie. Verder ging er een medewerker verhuizen naar Amsterdam. Dus ik heb niemand hoeven ontslaan.”

Koop je nu ook minder in dan voorheen?

“Ik heb tijdens de lockdown minder ingekocht om af te wachten wat er zou gebeuren en voor de zomer pop-up heb ik last minute geschakeld met leveranciers. Maar uiteindelijk heb ik steeds nieuwe voorraad nodig voor de webshop en de pop-ups en koop ik gewoon collecties op voororder in. Dat blijft. Ik koop momenteel wel iets anders in dan voorheen. Er is zoveel veranderd in het modebewustzijn van de klant. We hebben de inspiratie op het terras en tijdens uitjes een paar seizoenen gemist. Voorheen verkochten we veel gekke bloezen, feestelijke jurkjes en aparte schoenen, maar de behoefte is verschoven naar meer basics en een rustiger beeld. Al geloof ik dat die inspiratie weer terugkomt nu mensen weer naar terrasjes en bruiloften kunnen.”

Jantje Korten Fashion Lounge Merken: o.a. Freequent, Ichi, K-Design, Mironcè, Morgan, Rinascimento, Sisterspoint, TQ Amsterdam en Y-Conic.