TOP

Coolcat terug naar de winkelstraat, e-commerce in Nederland groeit het snelst wereldwijd en H&M verstuurt in gerecycled papier

Roland Kahn wil Coolcat weer in de winkelstraat zien, Levi's breidt active wear uit door de aankoop van Beyond Yoga en de Nederlandse e-commerce groeit sneller dan waar dan ook. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 10 augustus.

Coolcat keert terug in de winkelstraat

Modeketen Coolcat wil weer fysieke winkels openen. Het is de bedoeling dat er begin volgend jaar een pilotstore komt, zegt oprichter Roland Kahn tegen RetailTrends. Begin 2019 viel na veertig jaar het doek voor Coolcat. In oktober dat jaar kwam het online terug als kindermerk. “We verkopen via Kleertjes.com, via Wehkamp en via de eigen site. En dat loopt heel goed”, aldus Kahn. Om het kindermerk meer onder de aandacht te brengen, wil de ondernemer toch weer een pilotstore openen. “Om te laten zien welke leuke spullen we hebben. We hebben een paar locaties op het oog waarvan we denken dat ze veel traffic genereren. Maar het is heel simpel: je opent er één en is het een succes, dan open je er nog één.” In twee winkels van zustermerk America Today had Coolcat als test een klein hoekje, maar dat was geen succes. “Dat is niet hetzelfde publiek. Daar komt Coolcat niet goed tot zijn recht.”

H&M stapt over op papieren verpakkingen voor online bestellingen

H&M Nederland verstuurt online bestellingen voortaan in FSC-gecertificeerde papieren verpakkingen. Met het vervangen van de plastic zak wil de modeketen een stap zetten in het verminderen van plastic afval. Dit is in lijn met de doelstelling van de H&M-groep, dat streeft naar een duurzaam, circulair bedrijfsmodel en als doel gesteld heeft om alle verpakkingen tegen 2025 herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar te maken. Sustainability manager Annet Feenstra zegt hierover: “Fashionitems zijn kostbaar. Om ervoor te zorgen dat aankopen in goede staat bij onze klanten aankomen hebben we gezocht naar een duurzamere papiersoort die ook stevig genoeg is. We hopen dat klanten deze nieuwe verpakking zullen waarderen en het item dat ze hierin ontvangen zullen koesteren.”

Derde kledingbedrijf van Hengelose ondernemer failliet

De rechtbank Overijssel heeft dinsdag Estrella House of Brands BV failliet verklaard. Het is het derde kledingbedrijf van de Hengelose ondernemer Robert Scholten dat bankroet gaat. Dit meldt Tubantia. In juli 2015 begon Scholten het online kledingbedrijf Roberto Romero, gespecialiseerd in Italiaanse herenkleding. Ruim een jaar later richtte hij mannenmodebedrijf Estrella House of Brands BV op. In 2016 boekte Roberto Romero ruim 220.000 euro winst. Nog een jaar later kocht Scholten zich in bij het kledingbedrijf Nickelson International BV. Zijn zakelijk partner bij Nickelson was Nick Amman. Toen het bedrijf in september 2018 failliet ging noemde Amann Scholten een wanbetaler, maar stelde Scholten dat hij door Amman ‘genaaid’ was omdat hij zijn beloften niet nakwam. Na het succesjaar 2016 volgde voor Roberto Romeo in 2017 een verlies van bijna zes ton. In april 2019 vroeg Scholten zelf het faillissement van Roberto Romero aan. Beide faillissementen werden in december vorig jaar opgeheven wegens gebrek aan baten. Estrella was het laatst overgebleven kledingbedrijf van Scholten. Als curator is aangesteld mr. Wijlens. Zij is ook curator in het faillissement van moederbedrijf R. Scholten Holding, dat eveneens dinsdag werd uitgesproken.

Levi’s neemt active wear label Beyond Yoga over

Denimmerk Levi’s is van plan om het Amerikaanse yogamerk Beyond Yoga voor een niet nader genoemd bedrag over te nemen. Dit meldt Retailgazette dinsdag. Het denim label wil het aanbod wat betreft active wear uitbreiden. Beyond Yoga verkoopt sportkleding, jurken en jumpsuits voor vrouwen tot de maten 4X. Levi’s geeft aan dat Beyond Yoga als een op zichzelf staande divisie moet opereren en meer dan 72 miljoen pond (zo’n 85 miljoen euro) zou bijdragen aan de netto-inkomsten van het bedrijf in het boekjaar 2022. Beyond Yoga mede-oprichter Michelle Wahler zal doorgaan als CEO en rapporteren aan Levi’s topman Chip Bergh. “We zijn vereerd en verheugd om deel uit te maken van de Levi Strauss & Co.-familie”, vertelt ze. “Door zich bij het Levi’s-portfolio aan te sluiten, kunnen we onze groei versnellen door gebruik te maken van de ervaring en middelen van het team en hun wereldwijde infrastructuur.”

Nederlandse e-commerce groeit snelste wereldwijd

Volgens een rapport van CRM-platform Salesforce groeit e-commerce in Nederland sneller dan waar ook ter wereld. In het tweede kwartaal van dit jaar lag de omzet van online verkopen 28 procent hoger dan een jaar eerder, zo meldt onder meer vakblad Schoenvisie. Het wereldwijde gemiddelde lag op 3 procent. Het afgelopen jaar zag de online retail in Nederland elk kwartaal een groei van tussen de 45 en 140 procent. De groei houdt dus aan, al wordt deze wel minder sterk. Nederland is eveneens het land met de hoogste conversieratio: gingen wereldwijd 2,4 procent van de bezoekers op webwinkels over tot aankoop, in Nederland was dat 3,5 procent. Opvallend is dat in Nederland het gemiddelde orderbedrag wel laag ligt: op ongeveer vijftig euro, tegenover 76 euro wereldwijd. Nederlanders zaten het afgelopen jaar in het algemeen relatief veel achter een scherm. Waar het digitale verkeer wereldwijd toenam met 8 procent, was dat in Nederland 11 procent. Nederlanders spenderen vooral veel tijd op hun mobiele telefoons: 67 procent van het online verkeer vindt daar plaats, gevolgd door desktops (23 procent) en tablets (10 procent). 58 procent van de online orders verloopt ook via een telefoon. 31 procent van de online aankopen worden via een desktop gedaan.

Credit: H&M Groep