TOP

Interview met Olcay Gulsen ‘Ik wil geen concurrent zijn van winkeliers’

Een nieuw tijdperk breekt aan voor Olcay Gulsen. Haar Supertrash-winkels worden omgedoopt tot ST.studio en verkopen alleen nog het gelijknamige nieuwe merk. Vanaf de zomer 2016 wordt Supertrash via wholesale verkocht. “Van alle online verkopen van Supertrash in onze webshop gaat de brutomarge naar de dichtstbijzijnde retailer”

Voor de vrouwenmodespecial van Textilia, die 24 juni verschijnt, spreken we met Olcay Gulsen – de zakenvrouw en eigenaar van Supertrash en ST.studio – over de wijzigingen bij haar bedrijf.


Over het verschil tussen de twee merken vertelt ze: “Vrouwen willen meer dan fast fashion, ze hunkeren naar iets blijvends. Minder oppervlakkig en kortstondig. ST.studio is voor de vrouw met een druk bestaan, die modebewust is, maar geen trendjunk. Ze heeft behoefte aan duurzame relaties met merken die ze bewust kiest. De Supertrash-klant staat aan het begin van haar ontwikkeling en richt zich meer op zichzelf en haar sociale leven. Die ST.studio-vrouw is meer bezig met ‘wij’. Ze stelt vragen bij de producten die ze consumeert.”


Concurrentie met retailer


“Voor de online verkoop van Supertrash hebben we denk ik een eerlijk verdeelsysteem te hebben gevonden, waarbij de winkeliers worden betrokken. Voor ons maakt het niet uit waar de consument koopt, in onze webshop of bij de zelfstandige boetiek. Van alle online verkopen van Supertrash in onze webshop gaat de volledige brutomarge naar de dichtstbijzijnde Supertrash-winkelier.”


Meer omzet of meer samenwerken?


“We hebben nu driehonderd klanten in Nederland, maar we zouden er twee keer zoveel kunnen hebben. Ik denk dat je met meer verkooppunten alleen maar omzet verdeelt. We hebben in het verleden ook wel eens te veel verkocht op te veel plekken. Die fouten maak je. Nu zitten we goed. We willen liever intensiever samenwerken met bestaande klanten.”


Weg uit de comfortzone


“Als je heel lang iets doet, is het gevoel van succes een beetje weg, ook al heb je nog steeds succes. Met Supertrash zat ik in een comfortzone. Nu heb ik weer vlinders in mijn buik en een spanningsgevoel. Gaat iedereen het leuk vinden? Het is een compleet nieuw tijdperk in mijn eigen onderneming. Ik heb het gevoel alsof ik pas net ben begonnen met ondernemen.”


Verder vertelt ze in het interview meer over het verdeelsysteem met de retailer en hoe ze intensiever met hen wil samenwerken, waarom ze de koerswijziging heeft ingezet, hoe het gaat met de de verkoop van Supertrash en ST.udio in het buitenland en over de kinderlijn van Supertrash, waarmee ze is gestopt.


Lees het volledige interview met Olcay Gulsen in de vrouwenmodespecial van Textilia, die 24 juni is verschenen.


Verder in deze editie: een uitgebreid achtergrondverhaal over outletcentra en hoe ermee om te gaan, de broeken- en schoenentrends voor zomer 2017 en een bezoek van de mysteryshopper aan een modezaak.


Sluit nu een Textilia Totaal Jaarabonnement af en ontvang 12 keer per jaar het blad met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de modebranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website. Ook ontvang je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendwatchers, en krijg je korting op evenementen als de Trenddag.

 

Heb je geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden.

bestellen-icoon