TOP

Inretail start petitie heropening winkels, Zalando bezorgt per bakfiets en Dr. Martens’ 1461 is 60 jaar

Inretail is een petitie gestart voor heropening van de winkels. Shoppen op afspraak alleen is niet genoeg, vindt de brancheorganisatie, zeker niet in de huidige vorm. Verder: de inflatie steeg in februari, Zalando gaat per bakfiets bezorgen en de bekende 1461-veterschoen van Dr. Martens bestaat 60 jaar. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 4 maart.

Inretail start petitie voor heropening winkels

Na de rechtszaak die aanstaande maandag plaatsvindt, is Inretail ook een petitie gestart om het kabinet verder onder druk te zetten voor heropening van de winkels. De brancheorganisatie wil meer dan honderdduizend handtekeningen verzamelen en daarmee zijn boodschap kracht bijzetten: winkels kunnen veilig open. Volgens Inretail missen de 56.000 zaken die de deuren momenteel dicht moeten houden, wekelijks in totaal 700 miljoen euro aan verkopen. “Alleen door echte omzet te realiseren, kunnen ze overleven”, stelt de non-foodvertegenwoordiger in een persbericht. De petitie, die te vinden is op retailmoetopen.petities.nl, is al meer dan vijfenhalfduizend keer ondertekend.

Het toestaan van kopen op afspraak sinds 3 maart is een begin, maar dat systeem kan volgens algemeen directeur Jan Meerman slimmer. “Door de beperking van twee personen per verdieping hebben we maar een beperkte groep blij kunnen maken. Als we overstappen op het systeem van een maximum aantal klanten gerelateerd aan het oppervlak van de winkel, wordt er veel meer mogelijk – en op een veilige manier. Bovendien helpt het ondernemers om een realistischer omzet te behalen.” De regels rondom winkelen op afspraak werken redelijk voor kleine retailers waar persoonlijk advies centraal staat, ziet Meerman, maar knellen voor grote winkels: zowel de beperking van twee klanten per verdieping als het maximum van twaalf klanten per uur. “Daardoor zijn de kosten om te openen groter dan de opbrengsten.”

Met de petitie hoopt Inretail ook het belang van winkels extra onder de aandacht te brengen. Om een ‘kaalslag’ in de winkelstraten te voorkomen, maar ook omdat (lokale) retailers een belangrijke bijdrage leveren aan het culturele- en verenigingsleven in hun stad of dorp. “Via sponsoring en bijdragen in natura wordt in belangrijke mate op ondernemerssteun gerekend. Uit onderzoek bleek eerder dat de maatschappelijke bijdragen van bedrijven tot 100 medewerkers een economische waarde van ruim een miljard euro vertegenwoordigen.”

Dr. Martens’ viert 60-jarig bestaan 1461 met jubileumcolletie

Dr. Martens viert het 60-jarig bestaan van de 1461-veterschoen met een speciale jubileumcollectie. Die bestaat uit vier modellen: de 1461 Ice Sole, de 1461 Leo Zip, de 1461 Elastic en de 1461 Peppermint Green. Een deel van de ontwerpen komt uit het archief, een ander deel is geïnspireerd op de culturen van Dr. Martens-dragers over de hele wereld. De 1461-derby is samen met de 1460-laars het bekendste model van het Britse merk. De naam verwijst naar de datum waarop de schoen voor het eerst werd uitgebracht, 1 april 1961, precies een jaar na de lancering van de 1460-boot.

(Tekst gaat verder onder foto)

CBS: inflatie stijgt naar 1,8 procent in februari

Consumentengoederen en -diensten waren in februari 1,8 procent duurder dan vorig jaar, meldt het CBS. In januari was de inflatie nog 1,6 procent. Dat komt vooral doordat de brandstofprijzen zijn gestegen (met 0,7 procent in februari, terwijl motorbrandstoffen in januari nog 5,4 procent goedkoper waren). Ook de prijsontwikkeling van kleding en schoenen (-0,08 procentpunt in januari en -0,01 procentpunt in februari) speelden een rol.

Zalando start met bezorging per bakfiets

Zalando is een samenwerking gestart met de Nederlandse bezorgdienst Fietskoeriers.nl, voor het afleveren van pakketjes per bakfiets. De koeriers bezorgen in vier steden (Amersfoort, Arnhem, Nijmegen en Zwolle), tussen 17.00 en 22.00 uur. Het gaat om een pilot in het kader van de ‘Do.More’-duurzaamheidstrategie van het modeplatform. Door voor de zogeheten ‘last mile’ te kiezen voor bezorging per bakfiets wordt het laatste deel van het bezorgtraject CO²-neutraal. Daarnaast hoopt Zalando met deze stap een bijdrage te leveren aan het verminderen van verkeer in en om steden. Fietskoeriers.nl, een onderdeel van Cycloon Post, is blij met de samenwerking. “We hopen dat dit andere grote bedrijven inspireert om duurzamere keuzes te maken, zodat we in nog meer grote steden groen kunnen bezorgen”, aldus algemeen directeur Marieke Snoek.

Foto: Zalando (header), Dr. Martens