TOP

ING: Retail per regio

Waar zijn de meeste winkels? Waar startten de meeste bedrijven? En waar is de meeste leegstand? Lees het hier!

Het ING Economisch Bureau heeft deze week het Kwartaalbericht Regio’s gepubliceerd. Hieruit blijkt welke ontwikkelingen zich voordoen in de detailhandel. Per regio blijken hierin grote verschillen te zitten.

Winkelvloeroppervlak

Het totale winkeloppervlak in Nederland bedraagt ruim 31 miljoen vierkante meter. Gemiddeld is er ruim 1.850 vierkante meter winkelvloeroppervlak per 1.000 inwoners. In Zeeland is het meeste winkelvloeroppervlak: 2.440 vierkante meter per 1.000 inwoners. In Zuid-Holland het minste: 1.600 vierkante meter per 1.000 inwoners. De winkelmeters zijn daar wel erg efficiënt.

Startende bedrijven

In 2013 zijn ruim 14.000 ondernemers gestart in de detailhandel. Onder die starters waren ruim 9.100 webshops. Echter werden er in 2013 ook bijna 22.000 detailhandelsbedrijven opgeheven. In Zuid-Holland zijn de meeste bedrijven gestart: totaal 3.060 bedrijven. In Zeeland startten in 2013 slechts 290 bedrijven.

Werkgelegenheid

De detailhandel vertegenwoordigt met 776.000 banen bijna tien procent van de werkgelegenheid. In bijna elke provincie is de detailhandel één van grootste werkgevers. Kampioen zijn de pronvicies Flevoland, Zeeland en Limburg. Daar heeft de detailhandel een aandeel 10,7 procent van de totale werkgelegenheid. In Utrecht maakt de detailhandel slechts 8,7 procent van de werkgelegenheid uit.

Banengroei

In Noord-Holland groeiden het aantal banen in fysieke winkels de afgelopen zeven jaar met maar liefst 4.660 banen. In Friesland verdwenen er sinds het begin van de crisis juist 600 banen in fysieke winkels. De banengroei bij webshops was de afgelopen zeven jaar eveneens het grootst in Noord-Holland. Daar kwamen 3.860 banen bij. In Zeeland groeide het aantal banen bij webshops sinds 2007 slechts met 50 banen.

Ketens en zelfstandige winkels

In Flevoland en Utrecht hebben winkelketens in winkeloppervlakte een belang van respectievelijk 63 en 61 procent. Bijna tweederde van de winkeloppervlakte is daar dus gevuld door ketens. Alleen in Zeeland en Overijssel zijn (in oppervlakte) er meer zelfstandige winkels dan ketens: daar is het belang van winkelketens in winkeloppervlakte slechts 44 en 48 procent.

Leegstand

Landelijk gezien staat zo’n negen procent van het winkeloppervlak in Nederland leeg. In Oost-Groningen, Zuidwest-Overijssel en IJmond ligt dit gemiddeld bijna op 14 procent. In Utrecht, Amsterdam en Almere is de leegstand het laagst: ongeveer vijf tot zes procent.

Meer weten over detailhandel in jouw provincie? Bekijk hier het bericht van ING.

Lees dit bericht over de banengroei door e-commerce.