TOP

Hogere winkelhuren dreigen, Maison365 naar Duitsland en Sissy-Boy opent grootste filiaal

Verhuurders lijken ondanks herhaaldelijke oproepen van brancheorganisaties niet van plan om de huurverhogingen te beperken of uit te stellen. Verder: Scotch & Soda en Liebeskind strijken neer in Designer Outlet Roosendaal, Sissy-Boy opent een nieuwe winkel in België en Levi’s en Swapfiets lanceren een gezamenlijke campagne rondom bewust consumeren. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 16 juni.

Foto: Levi’s x Swapfiets

‘Verhuurder niet van plan om winkelier tegemoet te komen’

Opnieuw een tegenvaller voor de retail. Verhuurders lijken niet van plan om huurverhogingen te beperken of uit te stellen, meldt Nu.nl, ook al hebben onder meer Inretail, MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) hier wel toe opgeroepen. Eigenaren van retailvastgoed mogen de huurprijzen jaarlijks contractueel verhogen met een percentage dat is gekoppeld aan de consumentenprijsindex en de meesten gaan dat volgens de nieuwssite ook doen. Met de inflatiecijfers van de afgelopen twee maanden betekent dat volgens de brancheorganisaties dat bijna 15 procent van de huurcontracten deze zomer automatisch naar boven wordt bijgesteld. Dat kan tot wel 10 procent hogere huren leiden voor zo’n vijftienduizend winkelpanden, stellen zij. “En ondernemers hebben al te maken met allerlei prijsstijgingen, terwijl de winstmarge heel dun is”, zegt RND-directeur Eus Peters. “Als de prijzen niet worden doorberekend aan de consument, is het einde verhaal.” Algemeen directeur Jan Meerman van Inretail voorziet dat dergelijke huurverhogingen veel nieuwe gaten in de winkelstraat gaan slaan. “Als verhuurders dit doorzetten, zullen grootwinkelbedrijven filialen moeten sluiten en andere ondernemers stoppen er dan mee.”

Maison365 breidt uit naar Duitsland

Maison365 breidt uit naar Duitsland. Na een soft launch eerder dit jaar is de stap nu definitief met de lancering van maison365.de, meldt de personal-shoppingdienst in een persbericht. Na Nederland en België wordt dit het derde land waar het bedrijf actief is. Maison365 kondigde eerder al aan dat uitbreiding naar de Oosterburen op de planning stond. Doel is om een leidende positie te verwerven in eigen land en de omliggende markten, stelt CEO Maarten Valk. “We zijn trots dat we deze stap zo snel kunnen nemen. Maison365 maakt momenteel een gezonde groei door en daar past een internationale uitrol bij.”

Scotch & Soda en Liebeskind naar outlet Roosendaal

Designer Outlet Roosendaal breidt uit met winkels van modemerk Scotch & Soda en tassenlabel Liebeskind. Dat meldt eigenaar McArthurGlen in een persbericht. De outletstores gaan deze maand open. Tegelijkertijd opent ook de nieuwe horecagelegenheid Bar Bistro Bonton. De McArthurGlen Group is sinds 2017 eigenaar van het outletcentrum in Roosendaal, dat daarvoor als Rosada door het leven ging. De vastgoedgroep beheert ook Designer Outlet Roermond.

Grootste Sissy-Boy van Benelux opent in Wijnegem Shopping Center

Meer winkelnieuws: Sissy-Boy opent een nieuw filiaal in Wijnegem Shopping Center in België, nabij Antwerpen. Met een oppervlakte van 1.400 vierkante meter wordt het de grootste vestiging van de moderetailer in de Benelux, melden Belgische media. Naast vrouwen-, mannen- en kinderkleding kunnen klanten er terecht voor interieurartikelen, verzorgingsproducten en accessoires. Sissy-Boy is sinds 2019 onderdeel van de Termeer Groep. In België heeft de keten winkels in Antwerpen, Brugge, Gent, Hasselt en Knokke. “Wij kijken enorm uit naar de opening van deze gloednieuwe winkel in België, meteen onze allergrootste”, zegt algemeen directeur Ward Termeer tegen Gazet van Antwerpen. Ook centrummanager Katrien Geysen is blij met de komst van de conceptstore. “Met zo’n grote ruimte aan interieur, mode en accessoires, zal deze winkel ons mooie aanbod nog versterken.”

Levi’s en Swapfiets lanceren gezamenlijke campagne

Levi’s en Swapfiets werken samen voor de campagne ‘The Double Denim Riders’. “Een blauwe beweging die fietst voor een betere toekomst”, zo melden de bedrijven in een persbericht. De komende tijd fietsen de Double Denim Rijders door Amsterdam en Berlijn, gekleed in duurzame outfits van Levi’s en op Swapfietsen met de kenmerkende blauwe band (zie foto), om aandacht te vragen voor minder en bewuster consumeren. ‘Koop beter, draag langer’ is bij Levi’s het devies en Swapfiets zet met zijn fietsabonnement-model in op ‘minder bezitten, meer gebruiken’. “Dat leidt tot zorgeloze fietsritten en minder overconsumptie”, aldus general manager Suzanne Berings van Swapfiets. “In Levi’s gebruik van duurzame materialen en hun reparatiedienst in de Levi’s Tailor-shops vonden we raakvlakken.” Bij de campagne hoort ook een consumentenactie. Nederlandse klanten krijgen tot eind juli een maand lang een gratis Swapfiets-lidmaatschap bij een besteding van €75 of meer en Swapfiets-gebruikers die in het klantenbestand van Levi’s staan, ontvangen een speciale fietstas van gerecycled denim.