TOP

Hoe start je een succesvolle conceptstore? [interview]

Charlie + Mary bestaat sinds 2009 en mag zich inmiddels een gevestigde conceptstore noemen. "Alles wat we hebben geleerd, willen we nu gaan delen."

Conceptstores schieten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond. Toch blijkt het klusje niet zo gemakkelijk. “Je hebt meteen veel vaste lasten, en het is heel tijdrovend om een goede webshop neer te zetten”, vertelt Marieke Vinck, mede-eigenaar van Charlie + Mary. Maar hoe pak je het dan aan?

Wanneer en waarom zijn jullie begonnen met de conceptstore?

Marieke: “In september 2009 zijn we (Marieke Vinck en Charlotte van Waes, red.) de Charlie + Mary conceptstore begonnen. Dit omdat wij een plek wilden creëren waar ‘true’ fashion en de consument elkaar konden vinden. Na allebei een tijdje in de ‘reguliere’ modebranche te hebben gewerkt  waren we er achtergekomen we mode op ‘die’ manier niet inspirerend vonden.  Een quote van Chanel geeft ons gevoel goed weer: ‘Fashion is not in dresses only’. Labels die vanuit hun DNA op een eerlijke en duurzame manier produceren hebben respect voor de ambacht die schuilgaat achter het creëren van modecollecties. Ons doel met de Charlie + Mary conceptstore is om deze labels een platform te bieden en toegankelijk te maken voor de consument. Ook consumenten zijn namelijk steeds vaker op zoek is naar labels waarvan de collecties stijlvol zijn, maar óók het verhaal erachter.”

Welke problemen kwamen hierbij kijken?

“Doordat we aan het pionieren waren hebben we een aantal vooroordelen moeten doorbreken. Vijf jaar geleden was het imago van eerlijk gemaakte kleding nog niet heel fashionable. Mensen dachten toen dat ze moesten inleveren op stijl, kwaliteit, prijs, etc. Daarnaast heb je met een winkel direct hoge vaste lasten, zoals huur en de inkoop van collecties. Door veel samen te werken met andere labels en ondernemers hebben we deze problemen kunnen oplossen. Zo hebben we een tijd lang ons pand gedeeld en zijn wij naast onze conceptstore ook een agentschap begonnen.”

Wat houdt jullie agentschap precies in?

“Met agentschap representeren we de labels Studio JUX, WunderWerk, L’Herbe Rouge, People Tree en Underprotection in de Benelux.

Wanneer en waarom begonnen jullie ook een webshop?

“Begin 2010, omdat we zoveel mogelijk mensen willen bereiken met ons concept, omdat we internationale ambities hebben en omdat onze doelgroep (ook) online shopt en vooronderzoek doet.”

Komen er bij het starten van een webshop andere problemen kijken?

“Ja! Zo is het heel tijdrovend om een goede webshop te runnen met uitgebreide productomschrijvingen en duidelijk en mooi beeldmateriaal. Ook komen er bij een webshop veel technische problemen om de hoek kijken die je niet direct zelf kunt oplossen.”

Hoe heb je die problemen opgelost?

“Door jezelf heel veel aan te leren. Maar ook door bepaalde onderdelen uit te besteden aan professionals. Zo werken wij bijvoorbeeld met een heel goede freelance copywriter, Miranda Writes. 

Omdat wij niet de enige zijn die tegen deze problemen aanlopen gaan we alles wat we op dit gebied hebben geleerd en opgezet nu ook delen met de winkels die inkopen bij Charlie + Mary’s agentschap. Dit hebben we Project Packshots gedoopt, omdat we weten dat deze zogenaamde ‘packshots’ veel retailers hoofdpijn kunnen bezorgen.”

Een winkel, een webshop, een agentschap, packshots. Is er nog meer?

“Op ons online platform delen we nieuws dat ons inspireert. Dat varieert van hoe People Tree haar tartan stoffen produceert tot onze hotspots in Berlijn. Daarnaast pakken we projecten op waarmee we duurzame mode nog meer uit de niche kunnen trekken. Eén van deze projecten is ons nieuwe label Harry dat we samen met bureau YOI zijn begonnen en op 10 april 2014 lanceren. Dit label is gebouwd op de gedachte dat mensen die ‘in tune’ zijn met zichzelf, beter voor de wereld om zich heen zorgen. Daarom inspireert Harry mensen over de hele wereld om hun tune te vinden met onder andere een modern sprookje ‘Find Your Tune’, een iconische witte tank top en de expositie ‘Wall of Tunes’.”

Wat zijn jullie toekomstplannen?

“Komend jaar lanceren we dus ons label Harry, gaat ons Project Packshot van start én openen we achter in onze conceptstore een multifunctionele ‘galllery-shop’. Deze ruimte zal afwisselend worden gevuld met inspirerende exposities en pop-up shops.”

Bekijk ook deze andere inspirerende Nederlandse conceptstores.