TOP

Van hobby naar business: My Jewellery [interview]

Sharon Hilgers (24) begon als hobby met sieradenlabel My Jewellery. Inmiddels heeft het merk naast de eigen webshop meer dan 300 verkooppunten in Nederland en België en maar liefst 61.000 likes op Facebook.

Hoe kom je aan 61.000 likes op Facebook?

Sharon Hilgers: “Ik ben vrij vroeg met een Facebook-pagina voor My Jewellery begonnen, al in 2011. Ik hou Facebook trouw bij en steek er veel tijd in. Af en toe adverteer ik via Facebook, maar het is belangrijker dat er liefde in zit en echt is. Dat levert het meeste op. We hebben trouwe volgers. Berichten worden heel veel geliked; vooral sfeerbeelden en sneak previews vallen erg in de smaak. De laatste tijd gaat het erg hard, in november hadden we nog 26.000 likes.”

Wat onderscheidt My Jewellery van andere sieradenmerken?

“Het heeft een eigen stijl. De combinatie van kleuren en materialen ligt niet altijd voor de hand. Ik mix strass met kwastjes en stenen, maar gebruik ook hout, glas en kunststof. Het is heel kleurrijk en speels. Dat sluit ook wel aan bij het modebeeld van nu. Maar als zwart-wit of strakke sieraden de trend worden speel ik daar ook op in, al zal ik daar wel mijn eigen draai aan geven. Ik ben nu bijvoorbeeld een nieuwe armbandenlijn aan het ontwerpen met strakke bangels met quotes.”

IMG_0491 

Het begon als hobby…

“Ik maakte op mijn tiende al sieraden. Vanaf mijn dertiende sta ik ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Ik werkte vanuit een atelier in het souterrain van mijn ouders en gaf workshops naast mijn opleiding en later naast mijn werk als docent Frans. Ik ging de laatste jaren steeds minder werken en steeds meer met My Jewellery aan de slag. Hoe meer tijd ik er in steek, hoe meer het bedrijf groeit. Er worden er per dag alleen al honderden armbandjes verzonden vanuit onze eigen webshop. In november werkte ik nog alleen, nu heb ik vier werknemers en zitten we in een grachtenpand in Den Bosch.”

Schermafbeelding 20140330 om 214857 

Wanneer was de omslag van hobby naar werk?

“In 2011 ben ik online gegaan met een webshop en begon ik met productie in China. De productie uitbesteden was een grote stap, want toen moest ik een paar honderd stuks per model laten maken. Inmiddels produceer ik ook in India en Turkije. Door de grote aantallen kan ik de prijzen laag houden. Ik heb armbandjes met tags en bedels die 8 euro kosten in de winkel. Winkels zetten dat in een display bij de kassa en die armbandjes worden vaak met 3 tot 5 stuks tegelijk verkocht.”

screenshot4 

Je hebt meer dan 300 verkooppunten…

“Die grote aantallen die ik in China moest laten produceren, waren heel veel om in mijn webshop te verkopen. Bovendien levert de verkoop in de fysieke winkel ook naamsbekendheid op. In het begin benaderde ik zelf winkels, maar inmiddels werk ik met agenten. Het merk ligt veel bij accessoireswinkels, maar ook steeds meer bij modezaken. Denk aan Haantje in Naaldwijk, Jeans & Lifestyle in Houten, Bastiaansen Modestad in Bavel en Franken in Bergeijk. Er is een zomer- en een wintercollectie, maar er zijn elke twee weken nieuwe items die via internet kunnen worden ingekocht. We hebben heel veel nabestellingen; sommige winkeliers bestellen wekelijks bij.”