
In gesprek met de nieuwe sales director achter Lady Day: “We zijn een jong merk vol met ambitie”
Beeld: Lady Day
“Het voelt als een warm bad,” begint de nieuwe sales director over haar eerste indruk van Lady Day. Met een compact team zijn de lijntjes kort en is de sfeer informeel. “Dat werkt voor mij altijd prettig. Je kunt snel schakelen en echt samen bouwen.” Met ruim 25 jaar ervaring in de modebranche en een achtergrond bij onder meer Euretco en Esprit, is mode haar met de paplepel ingegoten. “Mijn vader werkte ook in de branche. Na een opleiding aan de TMO ben ik altijd in de sales actief geweest.” Na tien jaar een eigen bedrijf te hebben gerund, kwam ze via via in contact met Suzanne, de managing director van Lady Day. Tijdens een kennismakingsgesprek, dat bedoeld was als een vrijblijvende brainstorm, klikte het direct. “Tweeënhalf uur later zaten we nog te praten. Het voelde zó goed, dat ik besloot mijn eigen bedrijf af te bouwen en deze kans te grijpen.”
De visie
Lady Day is een Nederlands merk met een duidelijke focus op kwaliteit, pasvorm en comfort, precies waar de Nederlandse vrouw naar op zoek is. Het bedrijf bestaat nu vier jaar en is in die tijd hard gegroeid, met nu zo’n 250 verkooppunten. “Toch ligt de focus niet alleen op groter worden, maar vooral op beter worden. We willen onze bestaande klanten tevreden houden en de samenwerking verdiepen.” De komende tijd zal de sales director zich vooral richten op het versterken van de marktpositie en samenwerkingen met de klanten en agenten.
“We werken nu met twee agenten in het noorden en zuiden, maar zouden ook graag het westen van het land beter willen bedienen. Daarom zijn we hier nu actief op zoek naar nieuwe klanten.” En een blik op het buitenland? “Natuurlijk willen we op de langere termijn uitbreiden naar het buitenland, maar dit is een stip op de horizon. Je krijgt maar één kans om het in het buitenland goed te doen. We willen eerst hier ambassadeurs opbouwen – en het merk goed neerzetten – voordat we over grenzen gaan kijken.”
De collectie is opgebouwd rondom hoogwaardige travelkwaliteit, maar naast travel krijgt Lady Day steeds maar vraag naar andere kwaliteiten. “We krijgen goede reacties op onze nieuwe kwaliteiten, onze brei en sweat horen nu ook tot onze beste kwaliteiten.” Lady Day richt zich op de Nederlandse vrouw die waarde hecht aan kwaliteit, comfort en een goede pasvorm. “Het is lastig om een leeftijd te noemen; het gaat meer om mentaliteit”, legt Jessica uit. Ze omschrijft de collectie als breed en commercieel, van feestelijke jurkjes voor een avond uit tot casual vakantie outfits. “Mijn collega van 31 jaar vindt er iets leuks, maar mijn moeder van 75 kan er ook slagen.”






Investeren in marketing
Marketing krijgt steeds meer aandacht binnen het bedrijf. “We hebben een collectie magazine en willen onze klanten op korte termijn high-res e-commerce beelden aanbieden via hun B2B-account. Zo kunnen ze Lady Day professioneel presenteren, zowel in de winkel als online.” Jessica benadrukt opnieuw dat langetermijndenken belangrijk is. “We bieden retailers bijvoorbeeld omruilingen aan als artikelen niet goed lopen. We willen echt meedenken en samen het merk sterker maken.”
De focus ligt nu vooral op offline verkoop, maar online wordt steeds belangrijker. “We zijn ons ervan bewust dat veel van onze klanten zoeken naar onze eigen webshop. Hier zijn we dan ook zeker mee bezig, deze ambitie ligt al een tijdje op de plank en daarom hopen we dit ook in de toekomst te kunnen realiseren. Onze focus ligt nu eerst op het uitbreiden van ons bestaande klantenbestand, onze marketing en het verder ontwikkelen van de samenwerking die wij met klanten hebben.” Voor Lady Day staat online groei vooral in het teken van de klant, de verbinding die ze met hun klanten aangaan en het inspelen op de vraag van online verkoop. “Maar ook onze zichtbaarheid en communicatie, denk hierbij aan onze website en social media. We willen onze online positie sterker maken, zowel op social media als grotere aanwezigheid bij de bekende webwinkels.”
Verantwoordelijkheid
Duurzaamheid is een thema dat binnen Lady Day de nodige aandacht krijgt. “Op het gebied van duurzaamheid proberen we onze verantwoordelijkheid te nemen. Travel is van zichzelf een duurzaam product, het is een sterke vezel en stof die lang meegaat. Op onze website geven wij bijvoorbeeld ook tips over hoe je je travelstof het beste kan wassen en verzorgen, zodat het product nog langer meegaat. Verder zijn we aangesloten bij Stichting UPV textiel, waardoor wij zorgen dat een deel van de artikelen die wij in de markt zetten, weer gerecycled worden. Daarnaast zijn we ons verpakkingsmateriaal onder de loep aan het nemen: onze plastic zakken waarin onze artikelen aangeleverd worden, die nu van gerecycled materiaal zijn, willen we op korte termijn herbruikbaar maken.”
Het eerstvolgende event op de agenda? Deelname aan de Modefabriek: “Het is een mooie gelegenheid om bestaande klanten weer face to face te kunnen spreken en uiteraard nieuwe mogelijke relaties te onderzoeken”, beschrijft Jessica.
Op de vraag waar ze Lady Day over drie jaar ziet, antwoordt ze helder: “Ik hoop dat we dan weer flink zijn gegroeid, niet alleen in omzet, maar vooral in kwaliteit, klanttevredenheid en professionalisering. Misschien zijn we dan ook klaar voor de stap naar het buitenland. Maar alles op z’n tijd, stap voor stap.”