TOP

Hoe gaat het met Vanity? ‘Onze kleding is niet kapot te krijgen’

Sinds dochter Frederique Funken knitwearlabel Vanity overnam van haar vader is er een frisse wind door het bedrijf gegaan. Na een herpositionering heeft ze grote ambities met het merk. “We hebben nog heel veel groeimogelijkheden.”

Vanity werd in 1977 opgericht door Peter Funken, destijds agent van onder andere Max Mara, en compagnon Rachel Bruinenberg. Hij miste een kwalitatief, maar wel betaalbaar knitwearlabel in het vrouwenmode-aanbod en besloot dat vervolgens zelf op te zetten. In 2017 nam dochter Frederique het stokje over van haar vader. De hoge kwaliteit en natuurlijke materialen blijven, maar ze wil met Vanity ook een jongere doelgroep bereiken, die steeds meer interesse heeft voor hoogwaardige slow fashion.

Waarom een jongere doelgroep?

“De modewereld verandert snel en is continu in beweging. Het is nu belangrijker dan vroeger dat het merk modieus is. De doelgroep van Vanity was de vrouw van 45+. We willen dat uitbreiden naar 30+. Die jongere klant willen we erbij, dus we zullen de oudere klant zeker niet vergeten. Sinds kort hebben we een eigen webshop en daar zien we dat er echt vrouwen zijn die al twintig of dertig aar Vanity dragen en blij zijn met ieder nieuw kleurtje dat we brengen, omdat onze kleding niet kapot te krijgen is.”

Hoe spreek je die nieuwe, jongere klant aan?

“We zijn de collectie aan het vernieuwen en voegen modellen en materialen toe om ook die jongere vrouw aan te spreken. We hebben elk seizoen nieuwe items in de collectie, nog maar 25 procent bestaat uit basics. Dat aandeel was voorheen veel groter. Ik denk dat we in een voor ons hele goede tijd zitten waarin de nadruk steeds meer komt te liggen op ‘slow fashion’ en ‘essentiels’. Daar past ons product perfect in. Ondanks de vernieuwingen wil ik het prijsniveau vasthouden, van €55 voor een luxe T-shirt tot €229 voor een wintervest.”

Wat is typisch Vanity?

“Dat er altijd een dierenprint in de collectie zit. Als merkbeeld hebben we verder een echte zoetwaterparel achterop elk item in de hals. En we staan voor kwaliteit. We proberen zo min mogelijk met synthetische vezels te werken en zo veel mogelijk met natuurlijke materialen als merino, kasjmier, katoen en wol. Onze klassiekers komen ieder seizoen in minstens vijf tot acht kleuren. Onze bestseller is de coltrui, die we al dertig jaar in de collectie hebben.”

 Vanity zomer 2019 (2) Vanity zomer 2019 (7)

Zijn de zomers lastig voor een knitwearlabel?

“Dat is heel erg afhankelijk van het weer. Ik hoop altijd vroeg in het najaar op slecht weer, haha. De wintercollectie is ook altijd wat groter dan de zomercollectie. Maar we kijken naar uitbreiding van de zomercollectie met gebreide T-shirtjes en tops en we hebben een mooie dunne kasjmierblend gemaakt. Daarmee kunnen we het verkoopseizoen in de zomer wat oprekken.”

Denk je wel eens aan andere productgroepen dan truien en vesten?

“We gaan de collectie vanaf winter 2019-2020 aanvullen met jurken en rokken. En accessoires brengen, zoals haarbanden. Maar we blijven wel bij knitwear. Juist omdat ik het heel mooi vind dat we daar veel kennis van hebben. We hebben 41 jaar ervaring, laten we dat vooral inzetten.”

Hoe bereik je die jongere consument?

“Sinds een half jaar zijn we bezig met Instagram en Facebook en we zijn de wereld van de influencers en bloggers aan het verkennen. Het is nog wel even aftasten en zoeken waar onze doelgroep is en hoe we die bereiken. Er zijn twee van onze mensen fulltime mee bezig. Het leuke van social media vind ik dat je op die manier rechtstreeks contact hebt met de consument. We werken met veel liefde en leuke mensen aan hele mooie kleding. Dat wil ik meer exposure geven. Als we meer bekendheid hebben, wordt het ook makkelijker om het aantal verkooppunten uit te breiden.”

Vanity zomer 2019 (5) Vanity zomer 2019 (1)

Waar staat het merk momenteel in Nederland?

“We hebben een twintigtal verkooppunten, zoals Van Tilburg Mode, Blok Mode en Voorwinden. Klanten reageren heel enthousiast op de herpositionering, sommigen denken zelfs met ons mee en komen met ideeën. We hebben nog heel veel groeimogelijkheden, ik wil wel naar 100 tot 150 verkooppunten. En daarbij zijn we nu aan het kijken of we kunnen uitbreiden in België en Duitsland. We willen er met volle kracht tegenaan.”

Verandert het distributiebeleid ook?

“Met onze vernieuwde collectie zijn we ook op zoek naar nieuwe afzetkanalen om die jongere doelgroep te bereiken. Onze klanten kunnen kiezen tussen inkoop en concessie. Onze voorkeur gaat uit naar het laatste. Omdat we dan wekelijks naleveren wat er is verkocht, zodat ze altijd alle maten en kleuren in de winkel hebben zonder dat het beslag legt op de voorraadruimte. Dat levert een goede omloopsnelheid op. Ik geloof in samenwerken. Daar ligt bij ons de nadruk op.”