TOP

Retailtrend: ‘silence’, de nieuwe interieurtrend

Vreemde ogen dwingen. Want wees eerlijk: durf jij zelf kritisch naar je onderneming te kijken? Neem je wel eens de tijd om te ervaren hoe de klant jouw winkel beleeft? Carin Frijters, auteur van de boeken ‘Prikkel de koopknop’ en ‘Retailtheater’ biedt moderetailers inzicht en overzicht. Deze keer vertelt zij over de retail-interieurtrend ‘silence’, die streeft naar intrinsieke rust als reactie op de stroom aan informatie.

“Wanneer je de ontwikkelingen binnen retail volgt, hoor je steeds vaker dat er om een seamless winkelervaring wordt gevraagd; een ‘naadloze’ omnichannel retailervaring, waarbij offline en online in elkaar overlopen. De beleving van de klant staat centraal en is ondergeschikt aan de producten die je aanbiedt. Toch zie ik dat de meeste retailers zich vooral richten op de handel en zich minder druk maken over de gewenste naadloze ervaring.”

“Niet gek, aangezien veel trendwatchers zich verdiepen in hoe de handel eruit moet zien. Qua vorm, kleur en dessin. Eigenlijk gaat het zelden over de ontwikkelingen op het gebied van het totaal. Kortom: de handel in zijn context, de ruimte; de holistische retailaanpak. Letterlijk over hoe je van een ‘space’ een ‘place’ maakt.”

“Ik wil graag verandering brengen in de vorm van dit verhaal. Overigens zie ik mezelf eerder als spotter van de retailtijdsgeest dan als trendwatcher. Mijn doel is om een zo breed mogelijk publiek te inspireren aan de hand van deze gedachtegang. In deze blog heb ik ervoor gekozen om een retail interieurtrend verder uit te werken: ‘Silence’.”


Kom naar de Textilia Trenddag op 6 november 2018, waar Carin Frijters, samen met trendforecasters Jan Agelink en Christine Boland, optreed als spreker


Inspelen op zintuigen

“Eén ding is zeker, vandaag de dag is weinig echt voorspelbaar. Vroeger leek het leven overzichtelijker; zowel op het wereldtoneel als in de winkelstraat. Met nieuwe tijden verandert ook de manier waarop we winkelen. We zijn verknocht aan onze smartphone en shoppen meer en meer online. Consumenten hoeven eigenlijk nooit meer het huis uit om iets te kopen, dus wanneer ze een winkel binnenstappen, willen ze iets beleven. Voor retailers is het dé kans om zich te specialiseren. In een bijzonder product, verrassende evenementen of juist door in te zetten op gastvrijheid. Weet je in te spelen op de zintuigen van de klant, te experimenteren met geur, temperatuur, tactiliteit in design of via mixed reality, dan creëer je nieuwe herinneringen bij de klant. En daarmee kun je de klant binden aan jouw winkel. Daarbij is het belangrijk goed om je heen te kijken. Wat gebeurt er in de wereld? Waar zijn consumenten naar op zoek? Welke klantreis willen zij bij voorkeur maken? En wat gebeurt er in het retaillandschap?”

Behoefte aan rust

“In de meeste winkels wordt de klant geconfronteerd met oneindig veel keuzemogelijkheden en dat zorgt vaak voor keuzestress. Door je als winkelier te specialiseren in één bijzonder product, speel je positief in op de behoefte aan rust. Zoals boekhandel Morioko Shoten, die per week slechts een boektitel verkoopt of meer holistisch, zoals de eenvoud van het interieur als stille schil rond de collectie binnen het nieuwste concept van Jil Sander in Tokyo.”

Carin Frijters Jil Sander Tokyo Silence 1

Carin Frijters Jil Sander Tokyo Silence 2

Silence = geheel naturel zijn

“Als reactie op de overstroming aan nieuws, informatie en keuzes ontstond de retail interieurtrend ‘Silence’. Een thema dat streeft naar intrinsieke rust: in jezelf, een kalme gemoedstoestand. In omgevingen die als een leeg canvas voelen, geheel naturel zijn.”


Kenmerken van de retail-interieurtrend ‘Silence’


Blank canvas

‘Silence’ gaat over rust, maar biedt de ontvanger daardoor alle mogelijkheden om zijn eigen creativiteit kwijt te kunnen.

Less is more

Steeds meer mensen voelen te behoefte om te ‘un-clutteren’, oftewel: zicht te ontdoen van loze spullen. De dingen die ze wél gebruiken, moeten van goede kwaliteit zijn. Dat geldt trouwens ook voor eten: we eten minder vlees, maar als we het eten, is het een stukje biologisch vlees.

Vrij van prikkels

We worden overal en altijd afgeleid. Biedt mensen de kans om zich te focussen op één ding, met hun volle aandacht.

Vertraging

Om tot rust te komen, moeten we soms letterlijk stilstaan. Alleen dan krijgen we de tijd om om ons heen te kijken. Dat kan ook in de winkel, bijvoorbeeld door te spelen met de routing.

Persoonlijk

Echte verhalen, vertelt door echte mensen. Daar draait het bij ‘Silence’ om. Kennismaken, in contact komen. Aan de ene kant live, maar net zo goed door producten met een goed verhaal aan te bieden en die goed te vertellen.

Bekijk ook de beelden op Pinterest


Dit is het tweede deel van drie retailverhalen van ‘regisseur van winkelbeleving’, Carin Frijters van adviesbureau CF retail, gebaseerd op de werkwijze uit het boek ‘Prikkel de koopknop’.

Klik hier om een gratis sneakpreview aan te vragen van de derde druk van dit boek. Zij is tevens initiator van platform RetailTheater. RetailTheater is een netwerkbedrijf, platform & praktisch retailboek. Klik hier voor een gratis sneakpreview van dit boek.

Of kom naar de Textilia Trenddag op 6 november 2018 waar zij naast de trendforecasters Jan Agelink en Christine Boland optreed als spreker.