TOP

Hoe gaat het met Para-Mi?

‘All about the trousers' luidt de slogan van Para Mi. En die specialisatie loont: binnen zes jaar heeft het broekenlabel een groot imperium opgebouwd in Noord-Europa. "Onze klanten waarderen onze aanpak. Ze weten wat ze aan ons hebben."

Aan het woord is eigenaar Henk Heessels. Hij is bepaald geen onbekende in het vak, Heessels werkt al veertig jaar voor diverse broekenlabels. “Ik nam even een pauze uit de modebranche en ging schilderen. Later begon het toch weer te kriebelen. Toen is Para Mi geboren.”

Of ze een broek van Para Mi ook mogen aanhouden in bed, vragen klanten weleens. “Pasvorm en comfort staan ver bovenaan bij het maken van onze broeken. We gaan niet mee met alle grillen. Natuurlijk gaan we met de mode mee. Als rode broeken of flaired jeans helemaal hot zijn dan verkopen wij die ook, maar we komen niet ineens met sportleggings”, vertelt Heessels. “Wij varen echt op het motto ‘schoenmaker, blijf bij je leest.’ En onze klanten waarderen dat. Ze weten wat ze aan ons hebben.”

Workshops

Binnen relatief korte tijd heeft Para Mi een flink imperium opgebouwd. Lees: 900 verkooppunten in Noord-Europa, waarvan Nederland en België met stip op nummer 1 staan. “In Scandinavië zijn we ook groot, Duitsland en Frankrijk zijn we steeds meer aan het opbouwen.” En dat terwijl de branche er zes jaar geleden nog niet zo rooskleurig uitzag. Heessels: “Ook toen iedereen vrij pessimistisch was, waren wij positief. We hebben allemaal een ontzettend grote drive en zijn bereid keihard te werken. Bovendien geloven we in ons product. We zijn trots op onze broeken.” 

Een slimme zet van het label was om mensen in dienst te nemen die workshops geven aan de klanten. “Zij laten zien hoe onze pasvorm werkt, welke materialen we gebruiken en waarom onze broeken zo goed zijn. Op die manier hebben de retailers zelf ook een goed beeld bij ons merk.”

Heaven

Het populairste item in de collectie is de Heaven, een skinny broek in meerdere modellen met een licht corrigerend binnenwerk. “De Heaven verkopen we al vijf jaar. Iédere klant kent die broek en hij wordt ieder seizoen weer het meest verkocht. Het is duidelijk ons paradepaardje.”

Inmiddels groeit het label aardig uit haar jasje. Daarom gaat Para Mi nu al voor de derde keer verhuizen, naar een groter pand op het bedrijventerrein in Lijnden. Op 24 april vindt de verhuizing plaats, en om die reden heeft het merk nu de laatste items uit de collectie in de sale gedaan. Dat gebeurt zelden, omdat Heessels over het algemeen geen voorstander van vroegtijdige sale is. “Bovendien hebben we altijd een goede doorverkoop, dus is het niet nodig.”