TOP

WolfWare opent winkel [interview]

Een jaar na de lancering van het kleding- en interieurmerk opende WolfWare begin april een winkel aan de Utrechtsestraat in Amsterdam. Je vindt er kleding, accessoires, interieurproducten, parfums, schrijfwaren en cadeautjes. “We onderscheiden ons van andere winkels met unieke items.”

Drijvende krachten achter WolfWare zijn stylisten Gaby Hanrath, Odette Roosterman en Barbara Dolk van stylingbureau Wolf Produkties. Hun eerste WolfWare collectie werd in het voorjaar van 2016 gelanceerd. “Begin april 2016 lanceerden we de allereerste collectie en precies een jaar later ging de winkel open”, begint Barbara Dolk. “Het idee voor WolfWare was er al heel lang, we hadden de naam en de url voor de website zelfs al, maar we hadden geen tijd om het op te zetten. Anderhalf jaar geleden zijn we het gewoon gaan doen.”

Hoe was de start?

“We begonnen in het voorjaar van 2016 met een kleine collectie mode en interieurproducten, die we via onze webshop verkochten. Dat ondersteunden we met een pop-up store voor twee weken ter introductie van het merk. We kregen al vrij snel vraag van andere winkeliers om het merk in de kopen. Daar waren we niet op voorbereid, maar het was heel goed voor de naamsbekendheid.”

WolfWare winkel (2)

Hoe ziet de collectie van WolfWare er uit?

“We brengen comfortabele kleding met een fun detail. Van lange kaftans en oversized T-shirtjurkjes tot trainingsbroeken en bloesjes. Onze Saffy trackpants is echt een hit, er komen zelfs klanten voor terug. De fun in de kleding zit hem in lintjes in plaats van knopen of zakken op de achterkant van een overhemd. De collectie vullen we aan met WolfWare vintage found, waarvoor we tweedehands items customizen. We onderscheiden ons van andere winkels met unieke items”

Wat is typisch WolfWare?

“De mix van producten. Je kunt bij ons een leuke sweater of broek kopen, maar ook een mooie lampenkap van dezelfde stof als onze sjaaltjes. En vervolgens kun je er je eigen draai aan geven met buttons. Het hoeft allemaal niet heel serieus. Natuurlijk zijn we met trends bezig, maar we volgen ons eigen gevoel. We halen trends niet uit trendboeken, maar laten ons liever inspireren door bijvoorbeeld een tentoonstelling. We hebben een uiteenlopende doelgroep, van 25 tot 55 jaar. En we brengen spullen voor de kleine én grote portemonnee.”

Wolfware collectie april 2017 II

Aan welke prijzen moeten we denken?

“Vanaf €10,- voor een set buttons tot  €140,- voor de trainingsbroek en €169,- voor een blouse met borduursels. Wij vinden reële prijzen heel belangrijk. Belangrijk zijn ook de losse items, zoals sjaaltjes en pussy bows, die betaalbaar zijn en waarmee je je outfit kunt stylen. Die accessoires lopen heel goed.”

Hoe is het collectieritme?

“We draaien niet met de seizoenen mee, maar brengen collectie-drops en er is elke maand wel iets nieuws. We spreken liever van edities in plaats van collecties. De nieuwste drop bestaat uit twee kaftanjurken, kort en lang. Het is see now, buy now. Uitverkocht is uitverkocht.”

WolfWare winkel (6) WolfWare winkel (3)

Hoe regel je de verkoop aan winkeliers naast ontwerpen, de webshop en winkel runnen en alle stylingklussen?

“We werken met een agent in Nederland: Blinc Fashion Agencies. We hebben nu 15 verkooppunten in Nederland en 3 in het buitenland. WolfWare wordt onder andere verkocht bij Westside in Den Bosch, Brattain in Gouda, Claudia in Amsterdam, Olivia Fashion in Purmerend en By Loft in Bussum. Voor sommige klanten is de directe levering best even wennen vanwege hun vaste budgetten, maar wij geloven dat dit de toekomst is.”

Waarom een eigen winkel?

“We maken veel enkele stuks, zoals lampenkappen, kussens en customized kleding. We hebben bij wijze van test afgelopen winter vier maanden een pop-up store in de Hartenstraat in Amsterdam gehad. Dat beviel erg goed, waarna we op zoek gingen naar een winkelpand met kantoor en op deze locatie in de Utrechtsestraat terecht kwamen. Wat we zo leuk vinden aan de winkel dat we ons uit kunnen leven met de styling. Online is dat soms toch lastiger te vertalen.”

Wolfware collectie april 2017 IV Wolfware collectie april 2017 III

Hoe gaat het met de webshop?

“We merken nu we de winkel hebben dat ook de webshop een boost krijgt. Het versterkt elkaar. De winkel is goed voor de naamsbekendheid en toeristen of dagjesmensen nemen ons kaartje mee en plaatsen thuis een order, omdat ze de spullen niet kwijt kunnen in hun tas of koffer. We werken verder samen met wat bloggers en zijn actief op Instagram. Daardoor worden we steeds meer herkend. We hebben al best wat fans.”

Wat zijn de plannen voor de toekomst?

“De droom is eigenlijk om ooit een ‘warehouse’ neer te zetten, met meer interieurspullen. Maar we focussen ons eerst op deze winkel. Uiteindelijk willen we uitbreiden en een internationaal merk van WolfWare maken.”