TOP

Hoe gaat het met Mud Jeans?

Iedere maand neemt Textilia een merk in het jeanssegment onder de loep. Deze maand mailden we met Benno Oostinjen, mede-oprichter van het Nederlandse verantwoorde jeansmerk Mud Jeans.

Mud Jeans is een jeansmerk dat op volledig duurzame en ecologisch verantwoorde wijze wordt geproduceerd en heeft het Max Havelaar keurmerk. Daarnaast biedt het bedrijf grootwinkelbedrijven de mogelijkheid tot private label. Mud Jeans is in 2007 opgericht door Benno Oostinjen en Tim van Looijen. Om te kunnen groeien is in november 2010 een samenwerking aangegaan met participatiemaatschappij European Equity Partners (EEP) uit Delft, dat investeert in ondernemingen die maatschappelijk verantwoord ondernemen en een sterk merk willen bouwen via fysieke vestigingen én E-commerce.
Hoe gaat het met Mud Jeans?
Benno van Oostinjen: “Uitstekend. Er is veel belangstelling van grootwinkelbedrijven. Duurzaamheid word steeds belangrijker in de huidige maatschappij. De samenwerking met EEP zal leiden tot professionalisering van het merk. Denk daarbij aan grotere collecties, duidelijker aanwezig zijn binnen de modemarkt, een webshop en meer financiële draagkracht.”
Waar zijn jullie momenteel mee bezig?
“We willen meer gerecyclede producten op de markt brengen en producten aan alle voorwaarden van duurzaamheid laten voldoen. Een duurzaam merk is echt haalbaar.”
Maakt de kredietcrisis het moeilijker om er tussen te komen als nieuw merk?
“Nee, wij zijn redelijk uniek. De kracht van het merk is de duurzaamheid, gevolgd door de prijs en de kwaliteit. We hebben nu zo’n 100 verkooppunten in Nederland, waaronder Nukuhiva, Exota en Greanz. Items die momenteel erg goed verkopen zijn gerecyclede sweats en pullovers, statement T-shirts en suavebroeken.”
Wat staat er het komende half jaar op de planning?
“We willen groeien, dus meer verkooppunten, een verdubbeling van het personeelsbestand, een webwinkel openen, de collectie uitbreiden en daarnaast investeren in sourcing en de eigen ontwikkeling van materialen.”