TOP

Hoe gaat het met Milo?

Het Nederlandse damesjassenmerk Milo heeft een upgrade achter de rug, lanceerde een shop-in-shopsysteem voor retailers en breidt uit naar nieuwe exportlanden.

Waarom een upgrade?

Directeur Frans van Buuren: “Milo is een oer-Hollands merk dat bestaat sinds 1952. In 2012 hebben mijn compagnon Leo Holwerda en ik het merk overgenomen. De vorige eigenaar was een echte confectionair. Maar je kunt het als Europees productiebedrijf niet meer winnen op prijs alleen, wij moeten het hebben van kwaliteit en actualiteit. We hebben daarom bewust gekozen voor upgrading met mooiere kwaliteiten, uitgewerkte details en meer merkbeleving. We hebben een iets hogere prijsklasse toegevoegd aan het aanbod. Maar we gaan niet jonger, we blijven bij dezelfde doelgroep: 40+-vrouwen. We houden rekening met de pasvorm, onze jassen zijn op bepaalde plekken wat ruimer gesneden.”

En alles wordt in Europa geproduceerd?

“We hebben een eigen fabriek in Polen met 250 medewerkers. Daar produceren we ongeveer 200.000 jassen per jaar. Onze eigen fabriek garandeert kwaliteit en flexibiliteit. We hebben niet te maken met lange aanvoerlijnen vanuit Azië. Daardoor kun je sneller schakelen. We houden zelf voorraad en kunnen in het seizoen de trends volgen en zo nodig de collectie aanvullen.”

Hoe gaat het in Nederland?

“We hebben 100 klanten en ongeveer 350 verkooppunten in Nederland. Dat blijft stabiel. We zien dat er door de crisis weinig groei in Nederland zit. Klanten sluiten filialen of stoppen er helemaal mee. De markt staat onder druk. We zijn aan het kijken of we de webshops van onze klanten kunnen aansluiten op ons magazijn. Winkeliers zetten doorgaans vaak maar een beperkt aanbod van Milo online, maar op deze manier kunnen ze de gehele collectie in hun webshop verkopen zonder dat ze zelf voorraad hoeven te houden. Wij hoeven geen eigen webshop, we willen het via de local heroes spelen.”

En hoe gaat het over de grens?

“Zestig procent van onze omzet komt van buiten Nederland. Duitsland is onze grootste afzetmarkt, daar hebben we 300 verkooppunten.  Plus  nog eens 200 verkooppunten in andere landen. We starten dit najaar met leveren in Scandinavië en Oostenrijk. Ons handschrift  en prijs-kwaliteit wordt in die landen erg gewaardeerd.”

Wat onderscheidt Milo van andere merken?

“We zijn een wolspecialist en we blinken uit in de goede balans tussen kwaliteit en prijs. Onze jassen kosten rond de 200 euro in de winkel, maar we brengen wel wol-kasjmier en wol–mohair blends. We gaan een samenwerking aan met de Campaign for Wool. Aan onze jassen komen labels te hangen die de goede eigenschappen van wol weergeven: het houdt de warmte vast, is waterafstotend, natuurlijk, recyclebaar en duurzaam. We maken overigens niet alleen maar wollen jassen: in de zomer verkopen we bijvoorbeeld trenchcoats met prints.”

Wat staat er verder op de planning?

“We hebben een shop-in-shopconcept ontwikkeld. Karstadt in Duitsland werkt daar mee en sindsdien is de verkoop van Milo daar met 50% toegenomen. De jassenafdeling is doorgaans niet de meest spannende afdeling van een warenhuis, je ziet vooral mouwen. Maar met onze units kun je een goed beeld neerzetten met frontpresentaties en visuals voor meer beleving. Dit concept gaan we ook uitrollen in Nederland, te beginnen bij Hout-Brox in Uden.”