TOP

Hoe gaat het met Juffrouw Jansen?

Juffrouw Jansen is in zes jaar tijd uitgegroeid tot een volwaardig merk met alleen al driehonderd verkooppunten in Nederland. Textilia sprak met Peter van ’t Veen, die het merk oprichtte met zijn vrouw Barbara de Bruijn.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: hoe gaat het?

“Je merkt echt dat het een lastige tijd is. Je raakt klanten kwijt, krijgt er nieuwe klanten bij,  klanten komen weer terug. Winkeliers zijn heel zoekende. Ik geloof niet echt dat het alleen een economische crisis is. Ik vind het veel meer een systemencrisis met alle gevolgen van dien. We hebben behoefte aan doorbraakinnovaties. Vele ondernemers raken in de war. Moet je een stenen winkel hebben, of een webshop, of allebei, wat doen we met social media? Ze zijn druk met zoveel nevenzaken dat ze niet meer toekomen om te ondernemen. Terwijl het begint bij een goede winkel met fijn personeel. Omdat we van oorsprong zelf ook winkeliers zijn, weten we wat er komt kijken bij het runnen van een winkel.”

Wat onderscheidt Juffrouw Jansen van andere merken?

“Ons handschrift is onderscheidend, het merk is heel breed, zowel qua doelgroep en styling als draagmoment. Je kunt het dragen in het dagelijks leven, maar ook met uitgaan. De doelgroep omvatte oorspronkelijk vrouwen vanaf eind twintig tot modieuze zeventigers. Maar in de praktijk koopt de jongere dochter het ook graag, als ze daar het budget voor heeft. Of soms krijgt ze van moeder een leuk jurkje voor een feestje of afstuderen. Het is leuk om te zien dat dochters en moeders het merk samen beleven.”

Waar wordt Juffrouw Jansen verkocht?

“We hebben meer dan 300 verkooppunten in Nederland, van midden- tot hoogsegmentwinkels. Bij de laatste zijn we het aanvangsmerk. Over Nederland zijn we heel tevreden, daar hebben we een goede dekking en spreiding. We hebben in de aanloop naar dit seizoen veel nieuwe aanmeldingen gekregen van Nederlandse winkels. Zij hebben ons merk de afgelopen seizoenen gevolgd en vinden dat het zich goed ontwikkeld heeft.”

En het buitenland?

“Juffrouw Jansen wordt in 16 landen verkocht. Duitsland is ons grootste land momenteel, daar groeien we ook het hardst. Duitsland heeft veel potentie, maar is wel heel anders dan Nederland qua mentaliteit en stijl. Wat in Nederland een groot succes is, vinden de Duitsers soms helemaal niks. Ze zijn veel behoudender. Ook in zakendoen. We maken nog steeds mee dat winkels geen e-mailadres hebben en nog met cheques betalen. De export is nu goed voor zo’n 25 tot 30 procent van de totale omzet. Dat zouden we wel graag verder willen uitbreiden.”  

En nu eigen winkels en een webshop?

“Een webshop hebben we bewust niet. We sluiten niet uit dat het ooit gaat gebeuren, maar we zijn er geen voorstander van. Het is een bewuste keuze om de winkelier te steunen en we willen niet op zijn stoel gaan zitten. Vanaf dit seizoen hebben we een b2b-webshop, waar klanten 24/7 items kunnen nabestellen. In de negen straatjes in Amsterdam hebben we wel een franchisestore, waar naast Juffrouw Jansen ook een aantal andere merken worden verkocht. Sommige klanten zijn zo enthousiast over het merk dat ze een shop-in-shop willen. Maar ook dat zit niet in de planning. Dan moet je meerdere collecties per jaar brengen en wij werken liever met één inkoopronde, zodat de klant maar één keer hoeft in te kopen.”

Wat zijn de plannen voor de komende jaren?

“We zijn in gesprek met het bedrijf achter schoenenmerk Jan Jansen voor een schoenenlijn van Juffrouw Jansen. Maar daarover is nog niets concreet. Verder willen we heel graag met beide benen op de grond blijven staan en op solide basis verdergaan met ondernemen. We zijn heel blij en tevreden met wat we hebben en willen van daaruit verder groeien.”