TOP

Vijf jaar Happy Rainy Days [interview]

Begonnen als webwinkel met regenjassen is jassenmerk HappyRainyDays vijf jaar later een volwaardig jassenmerk. Handelsmerk zijn de vrolijke kleuren en dessins. Textilia sprak met Astrid de Groot, die het merk met Michelle van der Burgh oprichtte.

Hoe gaat het?

Astrid de Groot: “Voor ons was 2013 een goed jaar. We begonnen als regenjassenmerk, maar we worden steeds meer een echt jassenmerk. Sinds afgelopen winterseizoen hebben we winterjassen met padding in de collectie, dik gevoerd, en uiteraard waterdicht en ademend.”

Wat onderscheidt HappyRainyDays van andere merken?

“Er zijn wel meer regenjassenmerken, maar die zijn vaak heel functioneel. Of de jassen zijn niet ademend, bijvoorbeeld door het gebruik van plastic, of alleen waterafstotend in plaats van waterdicht. Onze regenjassen zijn gevoerd met 100% katoen, wat maakt dat het lekker zit. We hebben twee keer per jaar een nieuwe collectie, met nieuwe kleuren en dessins. Sommige evergreens blijven wel. Bestseller is onze trenchcoat met capuchon in alle kleuren. Dat is echt de little black dress onder de jassen.”

Waar wordt HappyRainyDays verkocht in Nederland?

“We begonnen met alleen een webshop en we hebben nu 150 verkooppunten in Nederland. De helft daarvan zijn damesmodewinkels en de andere helft fietsenspeciaalzaken. De modieuze jassen, zoals de trenchcoats, worden vooral door dameswinkels ingekocht, en de fietsenzaken kopen vaker de jacks in. We liggen bij hele goede dameswinkels, daar zijn we erg blij mee.”

En in het buitenland?

“We hebben agenten in Duitsland, Ierland, Engeland, Scandinavië en Zwitserland. We doen in het buitenland veel zaken met grote ketens, en die landen zijn bovendien veel groter dan Nederland, waardoor je snel kunt groeien. De export is nu zo’n 40% van onze omzet. Elk land heeft zijn eigen voorkeuren, dat is leuk om te zien. Ierland houdt van patroontjes, de Duitsers van effen kleuren, Noren houden van fel en de Zweden juist niet. In het buitenland liggen we echt bij modezaken. De fietsenmarkt is 100% Nederlands. Maar dat gaat in het buitenland wel komen, daar ben ik van overtuigd.”

Hadden jullie verwacht dat jullie hier na vijf jaar zouden staan?

“We hebben geen vijfjarenplan gemaakt, dus in die zin hadden we geen verwachtingen. We zijn klein begonnen, dus we kunnen alleen maar groeien. Ik had de groei in het buitenland niet zo snel verwacht. Maar online gaat het opeens de hele wereld over en we krijgen aanvragen van over de hele wereld binnen. Internet is een soort reclameplatform.”

Blijft het bij damesjassen?

“We zijn begonnen met regenjassen voor vrouwen en kinderen, maar met de kinderlijn zijn we na drie jaar gestopt. Kindermode is echt een andere markt en de doelgroep heeft geen groot bedrag over voor een kinderjas. Voor mannen hebben we wat basics op verzoek van de fietsenwinkels, maar we blijven inzetten op vrouwen. Dat is een duidelijke markt. We zien nog wel wat open plekken, bijvoorbeeld in Brabant, Limburg, Zeeland en de Wadden-eilanden.”

Wat zijn de plannen voor de komende vijf jaar?

“Komend jaar willen we uitbreiden in België en Frankrijk. We zijn hard op zoek naar een agent in België. In Nederland willen we als jassenmerk bekender worden. Daarom is de wintercollectie nog verder uitgebreid. We willen gestaag verder groeien tot het grootste damesjassenmerk van Europa. We brengen een duidelijk verhaal en de consument weet ons ook te vinden. Ze blijken de prints leuk te vinden en kopen elk jaar een nieuwe kleur.”