TOP

GfK consumenten bestedingscijfers kleding december 2012: -13%

Afgelopen december zijn de bestedingen aan mode in Nederland met 13% fors gedaald ten opzichte van de bestedingen in december 2011. Dit onderzocht GfK exclusief voor Textilia.

Consumenten kochten minder items (-12%) en gaven per kledingstuk gemiddeld ook wat minder uit, concludeert onderzoeksbureau GfK Panelservices Benelux

Zelfstandige modezaak
De bestedingen bij zelfstandige modewinkels daalden in december 2012 met 24% enorm ten opzichte van december 2011.  De daling wordt voornamelijk veroorzaakt door een forse daling van het aantal gekochte stuks (-21%). Daarbij is ook het gemiddeld besteed bedrag gedaald.

Overige aankoopkanalen
Sinds november 2011 staan de zelfstandige modezaken, in vergelijking met een jaar eerder, er minder goed voor dan de overige aankoopkanalen. Maar ook daar namen de bestedingen af (-10%) omdat consumenten minder kleding kochten. Het gemiddeld besteed bedrag per artikel bleef stabiel.