TOP

GfK consumenten bestedingen kindermode januari 2013: +1%

De bestedingen aan kindermode zijn in januari 2013 gestegen met 1% ten opzichte van dezelfde maand een jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers van het GfK Consumer Panel.

Over de periode november 2012 – januari 2013 is echter een daling van 2% geconstateerd. Deze lichte daling van de bestedingen aan kinderkleding over deze drie maanden wordt veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte stuks. Het gemiddeld bestede bedrag per artikel is namelijk stabiel. De bestedingen aan kindermode staan er beter voor dan de andere segmenten. De bestedingen aan mannenmode, vrouwenmode en bodyfashion daalden flink, met achtereenvolgens 13%, 7% en 8%.

Mode totaal
De bestedingen in alle modesegmenten in Nederland zijn van november 2012 – januari 2013 met 6% gedaald ten opzichte van dezelfde drie maanden vorig jaar. De afname wordt vooral veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte stuks.

Nieuw: cumulatief over 2013
Het is weliswaar de eerste maand van het nieuwe jaar en een echt cumulatief cijfer is nog niet te geven. Over de maand januari geldt voor het totale modesegment een min van 6%. Alleen het kindemodesegment mag blij zijn met de eerdergenoemde bescheiden plus van 1%. Wordt dus vervolgd in februari…