TOP

GfK-cijfers: dalende modemarkt in 2011

De modemarkt is vanaf januari tot en met oktober 2011 gedaald. Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. Vooral de maand september is daar debet aan.

De totale omzet bovenmode van januari tot en met oktober 2011 ligt met bijna €6,1 miljard, 3% achter ten opzichte van vorig jaar. Het aantal verkochte stuks ligt 7% lager dan vorig jaar. Alle segmenten laten op basis van waarde en aantal stuks een daling zien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Kindermode
De grootste daler is kinderkleding met een min van 5% in omzet en een min van 12% in verkochte stuks. Deze daling is vooral terug te vinden in september. Ten opzichte van vorig jaar was de omzet in die maand 21% lager en werd er 25% minder stuks verkocht. In oktober neemt de kinderkledingomzet weer met 11% toe. Deze stijging kan het verlies in de maand september echter niet volledig compenseren blijkt uit de cijfers.

Online
De groei in online bovenmodebestedingen zwakt af. In september was er een groei in bestedingen van 27% te zien, in oktober is dat 22% ten opzichte van 2010. In totaal laat de online bovenmodemarkt een stijging van 26% in bestedingen zien ten opzichte van vorig jaar.

Mannenmode
Op productniveau stijgt bij het mannenmodesegment de vraag naar jasjes en blazers zicht, er wordt vooral meer per item besteed. Ook is er door mannen tot nu toe meer uitgegeven aan sportkleding ten opzichte van vorig jaar. T-shirts met lange mouwen, truien, vesten en sweatshirts daarentegen blijven achter ten opzichte van 2010 onder mannen.

Vrouwenmode
Onder vrouwen is te zien dat er in dit jaar tot en met oktober meer is uitgegeven aan jasjes, colberts en denim jacks dan vorig jaar. Ook de cape/poncho laat ten opzichte van vorig jaar een groei in bestedingen zien. De grootste dalers onder vrouwen zijn polo’s, huispakken en beenwarmers.