TOP

Gespot: webshop Snowcountry

Wat voegt webwinkel Snowcountry.nl toe aan het toch al overweldigende aanbod in het sportsegment? En hoe proberen e-tailers Dennis van de Pol en Thijs de Jong gevonden te worden? Je leest het in 'Gespot' op Sportcult.nl.

Wanneer ben je op het idee gekomen om een webshop te openen?

“Het idee ontstond in 2005. Samen met mijn compagnon Thijs ben ik (Dennis) begonnen het idee uit te werken. We zijn zelf fanatieke skiërs en snowboarders en we ondervonden uit eigen ervaring dat het moeilijk is bepaalde merken in Nederland te bestellen. Met onze webshop is dat nu wel mogelijk. In 2009 zijn we uiteindelijk live gegaan.”

 

Wat was het zetje om daadwerkelijk te beginnen?

“We kwamen in aanraking met mensen die dezelfde merken mooi vinden als wij. Het probleem waar we echter tegenaan bleven lopen was dat die merken nauwelijks verkrijgbaar waren in Nederland. Of zelfs helemaal niet. Als Thijs en ik bepaalde kleding wilden bestellen, moest het geïmporteerd worden vanuit bijvoorbeeld Amerika. Wij wilden een webshop beginnen waarbij importeren overbodig zou worden. En dat is gelukt.”

 

Wat is de rode draad in je assortiment?

“Centraal staat alles wat met skiën en snowboarden te maken heeft. We hebben collecties voor zowel mannen als vrouwen. De veiligheid is een terugkerend thema. Zo hebben we een lijn genaamd lawinesafety met airbags, lawinepiepers, sondes en scheppen. Ook verkopen we veel skihelmen. Daarnaast verkopen we veel high end boarden van verschillende merken.”

 

Waarmee denk je je te onderscheiden van andere webshops?

Onze webshop richt zich op een specifieke doelgroep, namelijk de actieve snowboarder en skiër. De doelgroep is hiermee kleiner dan het zou kunnen zijn, maar daar hebben we bewust voor gekozen. Onze freestyle ski’s zijn uniek in Nederland. Nordface is een bekend merk maar de lijn die wij hebben bieden ze nergens anders aan. Merken als Brunotti zijn van goede kwaliteit, en ook mooi, maar niet interessant voor ons omdat ze op elke straathoek in Nederland te krijgen zijn. Wij willen ons juist onderscheiden door merken aan te bieden die niet veel voorkomen in Nederland.”

 

Wat is het eerste label dat je inkocht? Waarom dat label?

“Dat was Salomon. Dat is een heel groot ski- en snowboardmerk. Ik heb zelf in de Alpen gewerkt als snowboardinstructeur dus ik ben bekend met het snowboardwereldje en wist waar vraag naar was. Ook Armada haalden we snel binnen. Dat zijn beide merken die groot zijn in de snowboarderswereld, maar moeilijk te krijgen zijn. Hiermee drukten we meteen een stempel op onze webshop.”

 

Wat doe je om gevonden te worden op internet?

“We doen veel aan linkbuilding en Google-adwords. Ook zijn we actief op wintersport community’s. We hebben bijvoorbeeld een samenwerking met Wepowder. Ook sponsoren wij enkele jongens in de Alpen.”

 

Op welke social media ben je te volgen en waarom?

“We zijn vooral actief op Twitter en Facebook. Als webshop kun je ook eigenlijk niet zonder social media. Op onze social media-sites posten we dagelijks. We hebben ook veel aanbiedingen, waarbij bezoekers spullen kunnen winnen als ze ons ‘liken’ op Facebook. Op onze eigen pagina hebben we nu een win-actie met Jones hovercrafts. Ook op de site Wepowder.nl, waar je de beste sneeuwplekken kunt vinden, adverteren we nu groot met onze actie.”