TOP

Onderzoek: man geheimzinnig over kledinguitgaven

Je zou het misschien niet verwachten maar mannen vertellen liever niet hoeveel zij aan kleding uitgeven. Dat blijkt uit onderzoek van Batavia Stad Fashion Outlet onder 1.000 Nederlanders. Ook opvallend: vrouwen praten er wel over!

De meeste mannen (42%) vertellen liever niet hoeveel geld zij voor een gekochte item moesten neerleggen. Ook opvallend: bijna een kwart van alle ondervraagden (23%) vertelt dat het item in de sale geshopt is als er specifiek naar gevraagd wordt. Wat dat betreft zijn vrouwen een stuk opener over hun aankoop: 46 procent vertelt waar en hoe het item gekocht is, ten opzichte van 29 procent van de mannen. Zowel mannen als vrouwen liegen zelden over (5% t.o.v. 3%) aanschafprijs en winkel.

Geluksgevoel
Batavia Stad deed onderzoek naar het koopgedrag van Nederlanders tijdens de uitverkoop en concludeert dat meer dan de helft van de Nederlanders echte saleshoppers zijn. De reden is volgens Batavia Stad duidelijk: het maakt gelukkig. Maar liefst 42 procent van de ondervraagden beoordeelt het geluksgevoel na de aankoop van een nieuw kledingstuk met flinke korting met een cijfer 9 of meer. Bij vrouwen ligt dit percentage zelfs nog hoger, 51 procent ontleent aan kopen met korting het ultieme geluk en waardeert het met een 9+.

Het meest favoriete item om te shoppen zijn schoenen. Maar liefst 60 procent van de Nederlanders geeft aan net iets te dure schoenen pas in de sale kopen. De aanschaf van een nieuw pak voor een feestje of voor naar kantoor wordt door de Nederlander minder vaak uitgesteld tot de uitverkoop. Een op de tien Nederlanders (10%) wacht met de aankoop van een dergelijk pak tot de sale. Sanne Bokma, Marketing Manager van Batavia Stad Fashion Outlet, herkent zich hier deels in: “We merken dat in onze salesperiode bezoekers voor bepaalde items als schoenen naar Batavia Stad komen. Maar juist ook complete outfits, waarmee de bezoekers eigenlijk een hele nieuwe look/garderobe voor zichzelf inslaan, doen het in de sale goed.”

30 of 50 procent korting?
Batavia Stad onderzocht ook of er een bepaald percentage aan korting is waarbij de meeste Nederlanders in actie komen. Bij kortingspercentages van 20-30 procent gaat een kwart van de mensen al tot aankoop over van ‘dat ene item’ dat bij de gangbare prijs nog boven budget was. De grootste groep Nederlanders (30%) gaan echter pas over tot die aankoop bij 40-50 procent korting. Opmerkelijk is dat mannen gevoeliger lijken voor lagere kortingpercentages. Zo gaat 38 procent van hen al over tot aanschaf van het aanvankelijk te prijzige artikel bij een korting tot 30 procent. Slechts iets meer dan een kwart van de vrouwen wil het item dan al kopen. Zij wachten liever tot “dat ene kledingstuk” nog meer wordt afgeprijsd.

Aankondiging sale
Nederlanders blijken behoefte te hebben aan een geheugensteuntje. Zo geeft bijna een derde (29%) van hen aan pas te weten dat de uitverkoop is gestart als zij posters of billboards in het straatbeeld zien verschijnen. Ook wacht een groot gedeelte (23%) op de online nieuwsbrieven van de diverse winkelketens en krijgen daardoor als eerste hun uitverkoopsignaal. Toch heeft ruim een kwart van de vrouwen geen geheugensteuntje nodig. 26 procent van de Nederlandse vrouwen weten zelf precies wanneer de sale start. Het verschil met hun mannelijke medeshoppers is daarin vrij groot. Van hen heeft slechts 17 procent geen herinnering nodig om te weten dat de uitverkoop in volle gang is.

Combishopper
Het onderzoek van fashion outlet Batavia Stad laat ook zien welk type shopper in Nederland het meeste voorkomt. Het Nederlandse publiek vindt zichzelf het meeste (28%) passen bij het type ‘combishopper’. Dit type winkelt regelmatig en koopt zowel in de sale als voor gewone prijzen. Ook bezoeken zij af en toe outlets. Onder vrouwen zijn combishoppers in grotere mate te vinden, 36 procent van hen rekent zichzelf tot deze groep. Met 14 procent van de stemmen herkennen Nederlanders zich het minste in de types die niet zo vaak kleding of zeer gericht kleding kopen en dan in mindere mate naar de prijzen te kijken. De meeste Nederlandse mannen herkennen zich, niet geheel in tegenstelling tot het stereotype, in de ‘alleen als het moet shopper’. Deze winkelt alleen als het echt niet anders kan en heeft een voorkeur voor makkelijk en dichtbij.