TOP

G-Star wint rechtzaak van Australische retailer Urban Culture

Het jeansmerk G-star heeft deze week een rechtzaak gewonnen van het Australische bedrijf Urban Culture. Het bedrijf verkocht imitatiemodellen van G-Star kleding.

G-Star kwam in maart al imitatiemodellen op het spoor die bij Urban Culture verkocht werden. Eerst wist het Nederlandse jeansmerk niet om hoeveel look-a-likes het ging en besloot dit te onderzoeken. Na een bezoek van een werknemer aan Urban Culture, bleek het om 100 verschillende items te gaan. G-Star besloot een rechtzaak aan te spannen tegen Urban Culture Pty Ltd en de directeur van het bedrijf. Ze beschuldigden het Australische bedrijf van onder andere schending van auteursrecht, merkinbreuk en misleidend gedrag.

De rechter in Australië stelt G-Star in het gelijk en kent een schadevergoeding van totaal 90.727 toe. Tony Watson, advocaat van Middletons die G-Star tijdens de rechtszaak voor G-Star sprak, zegt dat de uitkomst goed nieuws is voor alle bekende merken. In een interview met de Australische website Smarthouse.au zegt hij: “G-Star neemt het illegaal kopieren van producten heel serieus en ze zijn blij dat de Australische rechtbank ze daarin steunt. Het internationale jeansmerk is vastberaden om hun merk en alle auteursrechten goed te beschermen. G-Star voelt zich verantwoordelijke tegenover zakelijke relaties, winkeliers en klanten.”