TOP

For the love of fashion: een zoektocht naar minder vervuilend katoen [preview]

C&A en National Geographic gaan in de documentaire ‘For the love of fashion’ op onderzoek uit naar hoe normaal katoen onze wereld vervuilt en hoe biologisch katoen dat kan redden. Want met 8.000 chemicaliën is katoen een van de meest vervuilende kledingmaterialen in de wereld. Textilia was bij de première in Berlijn.

Voor National Geographic en C&A is Alexandra Cousteau (kleinkind van de bekende Franse oceaanonderzoeker Jacques Cousteau) naar India, Amerika en Duitsland afgereisd om kennis te maken met de katoenwereld. En met een reden: om ervan bewust te worden dat katoen een van de meest vieze kledingmaterialen op de wereld is. Op donderdag 28 april kreeg in Berlijn pers van over heel Europa de 60 minuten durende documentaire voor het eerst te zien. In Nederland is de documentaire vanaf 27 mei om 18.00 uur te bekijken op National Geographic.

“Een documentaire zal niet de wereld veranderen”, vertelt Cousteau voorafgaand aan de film. “Maar hopelijk brengt het wel informatie en helpt het eraan bij dat producenten en consumenten anders hiernaar gaan kijken.”

Chemicaliën

Ongeveer de helft van de kleding die geproduceerd wordt, is gemaakt van katoen. En dat terwijl de normale landbouwmethoden van katoen de wereld ernstig beschadigt. Ongeveer 2,4 procent van de landbouw over de hele wereld is beplant met katoen, terwijl 24 procent van ’s werelds insecticideverkoop en 11 procent van de pesticideverkoop hier naartoe gaat. Met 8.000 chemicaliën die nodig zijn om van katoen kleding te maken, is dit materiaal een van de meest vervuilende kledingmaterialen op de wereld.

Niet alleen de natuur heeft te lijden onder al deze chemicaliën. Ook de mensen die ermee werken krijgen sneller last van ziektes.

Biologisch katoen

Voor biologisch katoen worden alleen natuurlijke materialen gebruikt om de gewassen goed te kunnen laten groeien. Met een mengsel van chilipepers, gember en knoflook worden bijvoorbeeld insecten weggehouden. En dat zonder dat dit mengsel invloed heeft op de natuur of de landbouwer. Toch wordt nog maar 1 procent van de katoen momenteel biologisch geteeld.

C&A

Duitsland en C&A zijn koplopers in het gebruik van biologisch katoen. C&A begon in 2004 al met het gebruik maken van natuurlijk geteeld katoen en nu wordt een derde van de kleding hiervan geproduceerd.

Maar niet alleen bedrijven moeten volgens de modeketen veranderen, ook het publiek. Jeffrey Hogue, chef sustainability bij C&A: “Want als zij het niet kopen, helpt het niet. Wij zijn een familiebedrijf dat geeft om duurzaamheid. Biologisch katoen is dan wel duurder, maar wij vinden dit zo belangrijk dat we de marges naar beneden hebben gehaald omdat we denken dat klanten het anders niet zouden kopen.”

Panel

Als na de documentaire een panel van belangrijke spelers in de katoenindustrie wordt neergezet op het podium, doemt de vraag op waarom biologisch katoen eigenlijk duurder is dan normaal katoen. Er hoeft ten slotte geen gebruik te worden gemaakt van pesticiden, wat geld scheelt. Hier kan geen een echter een duidelijk antwoord op geven en Hogue wil ook niet vertellen wat het prijsverschil is tussen biologisch en normaal katoen.

Waar ze het wel allemaal over eens zijn is dat de textielsector zich meer bezig moet houden met biologisch katoen. Er komen steeds meet mensen die geïnteresseerd zijn in ‘biobehaviour’, maar de kern die dit gedrag ook toepast op zijn levensstijl groeit nauwelijks. Professor Dilys Williams van University of the Arts London is van mening dat de kennis over biologisch katoen het best over te brengen is via onderwijs. Niet alleen bij scholen, maar ook bij bedrijven. Daarnaast moet de regering ook meet steun bieden aan dit onderwerp.

Williams: “Mode is een gebroken systeem omdat we te snel willen gaan en te veel willen hebben. We moeten een nieuwe balans vinden. We hoeven niet minder kleding te kopen en het langer te dragen. We willen ons uiterlijk kunnen blijven veranderen. Maar in plaats van iedere keer een nieuw item kopen, kun je ook een jurk huren of uitwisselen. We moeten van een lineair koopgedrag gaan naar circulair en dus meer werken met recycling.”