TOP

FNG vraagt faillissement aan, Nike is het hotste merk en steunpakketten gaan faillissementen tegen

Het modebedrijf FNG, van onder meer de modeketens Miss Etam en Claudia Sträter, heeft in België faillissement aangevraagd. Verder: Nike is nu officieel het hotste merk ter wereld en het aantal faillissementen daalde de afgelopen twee weken ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit faillissementsdata van databedrijf Company.Info. Je leest het in het nieuwsoverzicht van 30 juli.

Moederbedrijf Miss Etam, Claudia Sträter vraagt faillissement aan

FNG, het noodlijdende moederbedrijf van onder meer de modeketens Miss Etam en Claudia Sträter, heeft in België faillissement aangevraagd. Het gaat in regel om FNG International Holding en ‘de operationele dochters’ die allen het faillissement aanvragen. Voor de Nederlandse activiteiten is uitstel van betaling aangevraagd. Dat melden De Standaard en Het Financieele Dagblad. FNG is er niet in geslaagd het broodnodige geld te vinden bij nieuwe geldschieters. Het bedrijf had 70 miljoen euro euro nodig om schulden af te betalen en een najaarscollectie te kopen. Vrijdag moet het bedrijf een lening van 20 miljoen euro aflossen. Maar van de banken hoefde FNG niets te verwachten, zij wilden dat het bedrijf eerst andere financiering aantrok. En dat is niet gelukt. FNG leed in 2019 een verlies van 292,1 miljoen euro op een omzet van 500 miljoen euro. Ook de schuldenlast is enorm en bedraagt 700 miljoen euro. Bij FNG werken zo’n 3000 mensen.

ING: ‘Daling faillissementen dankzij steunpakketten’

Het aantal faillissementen daalde de afgelopen twee weken ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit faillissementsdata van databedrijf Company.Info, schrijft BNR. Afgelopen week gingen 40 bedrijven failliet, in dezelfde periode vorig jaar waren dat er 48. Volgens econoom Katinka Jongkind bij het Economisch Bureau van de ING komt de daling door de steunpakketten van de overheid. Volgens Jongkind doen de overheidsmaatregelen hun werk goed, ze waarschuwt wel dat de regelingen in september stoppen en verwacht in het vierde kwartaal een toename van het aantal faillissementen. ‘Dan zal moeten blijken welke bedrijven wel op eigen benen kunnen staan en welke niet.’

Nike doet goede zaken volgens The Lyst Index, de lijst met de hotste merken

Wereldwijde modezoekmachine Lyst heeft vandaag de meest recente uitgave van The Lyst Index uitgebracht, de kwartaalrapportage waarin ‘de hotste merken en artikelen van de mode worden gerangschikt’. Het effect van het coronavirus werd gedurende het hele kwartaal sterk gevoeld en een roep om meer gelijkheid en raciale rechtvaardigheid ging de wereld over. Nike is nu officieel het hotste merk ter wereld. ‘Deze grootmacht op het gebied van sportkleding werd voortgestuwd door de vraag naar loungewear en sportkleding, die met 106% steeg.’ Voor het eerst sinds het begin van The Lyst Index staat er geen luxe modemerk op de eerste positie. Off-White is het tweede hotste merk ter wereld, het label werd na drie opeenvolgende kwartalen van de eerste plaats verstoten.

Kledingmerk Olsen-tweeling in financiële moeilijkheden

Mary-Kate en Ashley Olsens (beiden 34) modemerk The Row heeft aangekondigd dat het in financiële moeilijkheden zit. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. ‘Volgens modewebsite WWD gaat het bedrijf enkele activiteiten terugschroeven. Ze zouden erover denken hun mannencollectie volledig te schrappen en ontsloegen zowat de helft van hun werknemers.’ Het merk zou het moeilijk hebben gekregen aan het begin van de pandemie. Al zijn ze wel volop bezig met de productie van hun herfst- en lentecollecties. “Net zoals heel wat andere bedrijven hebben we in onze kosten gesneden om deze tijdelijke crisis door te raken”, klinkt het. “The Row is vastberaden om een diverse en inclusieve werkplek te blijven. We zullen geen reactie geven op andere – onware – roddels over ons bedrijf. We willen alleen duidelijk maken dat we enthousiast zijn over de toekomst van The Row.”