TOP

Dit zijn ze: de social media trends van 2013

Wat zijn de social media trends voor 2013? Wij zetten ze voor je op een rij.

Mike Roberts, content en social media producent bij Mindgruve is een expert op dit gebied en presenteerde onlangs  alle social media trends voor komend jaar. B2Bcontact.nl maakte er een mooi overzicht van:

Trend 1:  Anders adverteren
Schreeuwerige, commerciële reclame is verleden tijd. In 2013 zullen marketing campagnes entertainment worden, denk daarbij aan grappige Youtube filmpjes.  Voordeel: jongeren delen graag hilarische filmpjes dus de boodschap van merken worden zo beter verspreid.

Trend 2: Social E-commerce
Door deze nieuwe trend zullen we in de toekomst ook E-commerce anders benaderen. In 2013 zul je zien dat er nieuwe ‘winkel omgevingen’ ontstaan. Bedrijven die hier nu nog niet mee bezig zijn zullen hun ‘winkel omgeving’ opnieuw ontwerpen om een nieuwe ‘winkel ervaring’ bij de doelgroep teweeg te brengen.

De rol van social media in de E-commerce zal enorm toenemen en social media strategieën zullen gericht zijn op het anticiperen, personaliseren en het activeren van de doelgroep. Digitale verkopers zullen meer dan ooit in de huid van de klant moeten kruipen en ook de communicatie onderling moeten bestuderen. Dit zullen ze moeten doorvertalen in bijvoorbeeld de productpagina’s van de webwinkel door deze aan te passen voor het sociaal delen.

Bijvoorbeeld: De webwinkelier moet bezoekers of kopers in staat stellen producten te laten delen via social media. Hij of zij zal dan de product titels moeten vervangen of aan moeten passen zodat ze beter geschikt zijn voor ‘social share’ en zo meer aanspreken en persoonlijker overkomen.

Social E-commerce bevat 4 categorieën:
1.Wees sociaal! Zorg voor ‘brand advocates’, ‘social sharing’, personalisatie, CRM etc.
2.Betrokkenheid. Deel expertise, reviews, sentiment analyse etc.
3.De winkel van de Community. ‘Community driven assortments’ (assortiment aangepast op de wensen van de klant)
4.Geolied proces. Zorg voor loyalty programma’s, automatisch mobiel afrekenen, integreer social media in fysieke winkels etc.

Trend 3: Sociaal zoeken en terug naar meer ‘betaalde content’
Quote: ‘Giving away content that isn’t worth consuming doesn’t offer value just because it’s free.’ Wat de quote wil zeggen is dat de ‘gratis content’ geen waarde heeft als je niet naar deze content op zoek bent. De trend is dat steeds meer mensen eerder Facebook, Twitter en Google+ gaan raadplegen om relevante informatie te vinden. Ze hechten meer waarde aan wat hun vrienden ergens van vinden dan de resultaten die ze in Google vinden.

Mensen gaan dus op zoek naar informatie op sociale platformen. Door deze trend zal er nog meer groei komen in het aanbieden van betaalde content. Als de aangeboden content kwalitatief en relevant is dan zou je er vanuit kunnen gaan dat mensen er voor willen betalen. Denk aan het delen van abonnementen op downloads van muziekaanbieders, films, e-books en nog veel meer.

Trend 4: Online video
In de toekomst zal het makkelijker worden om video te bewerken en te produceren. De kosten hiervan zullen steeds lager worden. Goede applicaties op bijvoorbeeld de iPhone zijn een vroege voorbode van deze trend. Denk aan Instagram voor video. Een hele generatie zal straks in staat zijn om video’s te produceren die goed genoeg zijn om ideeën op een succesvolle en effectieve manier te verspreiden. Ook Google zal steeds meer in staan zijn om video’s te indexeren.

Trend 5: Klantrelaties op de eerste plaats, sociale kanalen op de laatste plaats
Merken en bedrijven zullen steeds meer een echte relatie aangaan met hun klanten. Ook dit heeft een economische reden: De rol van relaties is een stuk beter dan anonieme naamloze volgers. De trend is dat bedrijven hun klanten steeds meer betrekken bij bepaalde bedrijfsprocessen, denk aan crowdsourcing. Een voorbeeld is hoe Starbucks nieuwe ideeën verkrijgt via hun eigen crowdsourcing platform.

Trend 6: De opkomst van ‘gamification’
Gamification is belangrijk omdat het zorgt voor betrokkenheid. Gamification zorgt er voor dat merken en bedrijven hun klanten belonen door ze status, toegang, macht en leuke dingen (korting, cadeaus of voordeel) geven. Op deze manier laat je de klant op een actieve manier betrokken voelen bij jouw merk of bedrijf.

Trend 7: Social media na Facebook’s dominantie
Naast Facebook zijn veel alternatieve communities die om veel redenen in eerste instantie losstaan van Facebook of andere social networks. Dit omdat ze op die manier beter hun niche kunnen bedienen. Deze social networks en communities zullen gebruik gaan maken van functionaliteiten van andere platformen door meer integratie. Zo zou je wellicht een Twitter DM kunnen beantwoorden via Facebook of je Facebook vrienden kunnen volgen via Google+. Google+ is al een goede start, het is meer dan een social netwerk: Je kunt via het netwerk gebruik maken van verschillende functionaliteiten: Gmail, G+, YouTube, Blogger etc.