TOP

Deens mannenmodelabel Les Deux opent opnieuw pop-up winkel in ons land

Het Deense mannenmodemerk Les Deux opent binnenkort een winkel in de Bijenkorf. Het is tijdelijk weliswaar, maar het merk wil binnen een paar jaar een permanente locatie openen in ons land. Oprichter Andreas von der Heide: “Winkels zijn belangrijk om te laten zien wie we zijn.”

Les Deux wordt sinds 5 jaar verkocht bij Nederlandse retailers en opent volgende maand een pop-up shop in ons land. Waarom?

Oprichter Andreas von der Heide: “We willen ons verhaal vertellen in Nederland. Dat hebben we eerder gedaan, in 2019 in de 9 Straatjes en dat was een groot succes. Op 19 april aanstaande openen we een pop-upwinkel in de Bijenkorf in Amsterdam op de mannen modeafdeling. We krijgen daar zes weken lang de beschikking over een ruimte van 60 vierkante meter waar we de focus leggen onze sustainable collectie. We vinden belangrijk om te laten zien wat onze visie daarop is.” [Artikel gaat door onder de foto.]

Andreas von der Heide, oprichter Les Deux.

Op de website staat onder meer dat Les Deux wil uitgroeien tot het meest betekenisvolle modemerk ter wereld. Wat wordt daarmee precies bedoeld?

“Les Deux is weliswaar een kledingmerk, maar we willen meer zijn dan dat. We willen een rol van betekenis spelen in het leven van mensen door onder meer live workouts en evenementen te organiseren, maar ook door steun te bieden aan degene die minder kansen en mogelijkheden hebben. Dat doen we al vanaf de start. In het begin lag daarbij de focus sterk op maatschappelijk verantwoord ondernemen, vanaf dit jaar ligt de focus op educatie voor kinderen. Zo hebben we afgelopen kerst 80 Deense kansarme kinderen verwend. Gaandeweg is het liefdadigheidswerk het hart van ons merk aan het worden. Inmiddels hebben we een eigen foundation en hebben we twee mensen aan het werk die zich daar mee bezig houden.” [Artikel gaat door onder de foto.]

In 2009 startte Les Deux als kleinschalig T-shirt en sweater label, inmiddels is de collectie uitgebreid en wordt het merk verkocht in meer dan 25 landen. Wat is exact de stand van zaken?

“Momenteel liggen we bij 800 retailers in de Europa, waarvan Duitsland en de Benelux de hardst groeiende markten zijn. In Nederland liggen we nu bij 50 verkooppunten. De afgelopen jaren zijn we gegroeid van een merk met Scandinavië als thuisbasis naar een internationaal label. Scandinavië is nu met nog 29% een kleiner deel van onze markt. En we breiden internationaal verder uit, momenteel zetten we de eerste stappen in de Verenigde Staten.” [Artikel gaat door onder de foto’s.]

Komend winterseizoen wordt de collectie uitgebreid met jeans en schoenen. Vanwaar die toevoegingen?

“We willen uitgroeien naar een complete lifestyle merk. Vanaf komende zomer leveren we de schoenenlijn uit die bestaat uit sneakers en formele schoenen, in totaal zo’n 35 modellen in verschillende kleuren. Dat we ook jeans lanceren, is omdat we voelen dat dat segment heel sterk in opkomst is nu. Het is een segment waar veel kennis voor nodig is, gelukkig hebben we goede partners die weten hoe je een goede jeans moet maken en welke stoffen het best passen bij ons ontwerp. Onze fit is namelijk iets anders dan reguliere spijkerbroeken, het lijkt meer op die van een formele broek. We moeten het goed doen, je krijgt maar één kans om een jeans goed in de markt te zetten. Vooral in Nederland, jullie zijn daar zo goed in.”

Inmiddels hebben jullie eigen winkels, twee in Kopenhagen, één in Aarhus en er wordt gewerkt aan een zaak op de luchthaven van Kopenhagen en één in Parijs. Staat een winkel in Nederland ook op de planning?

“Ja, binnen anderhalf tot twee jaar willen we een kledingwinkel in Amsterdam openen. We zijn anderhalf geleden begonnen met eigen winkels in Denemarken. We weten dat een fysieke winkel belangrijk is in voor ons bepalende markten om de groei van het merk te ondersteunen. Daarvoor is het belangrijk dat we klanten onze energie laten ervaren en laten zien wie we zijn.” [Artikel gaat door onder de foto.]

Zijn er verder uitbreidingsplannen voor de korte termijn?

“Niet in aantal verkooppunten, wel met onze huidige partners. Samen met ons Nederlandse agentschap Twoinamillion hebben we nu een positie bereikt die ons goed bevalt en willen we ons focussen op een goed verkoopseizoen. Over vijf jaar willen we zakelijk gezien net zo’n stevige basis hebben staan in Amerika als we nu in Europa hebben. Verder willen we uiteindelijk volledig sustainable zijn en via de foundation meer mensen kunnen helpen in de landen waar we actief zijn.”

Foto’s: Les Deux