TOP

Mannenmodelabel Les Deux brengt duurzamere denim op de markt

Het Deense mannenmodelabel Les Deux lanceert voor winter 2021 een selectie denimmodellen en -wassingen waarvan milieuimpact met 75 procent is teruggebracht. Dat meldt het merk in een persbericht.

Foto’s: Les Deux

Voor de duurzame capsule collectie werkt Les Deux samen met een fabriek in Laos die werkt met innovatieve technieken en volgens het mannenmodemerk een van de best beoordeelde duurzame denimproducenten is. De fabriek kan tot 80 procent van het water dat voor hun productie wordt gebruikt, recyclen. ‘Naast een strikt energiebeleid en een volledig verbod op gevaarlijke chemicaliën, is Les Deux samen met haar partners erin geslaagd de milieu-impact van hun denimproductie met 75 procent te verminderen. Minder waterverspilling, minder energie, geen pesticiden’, aldus het persbericht.

‘Lang proces’

De duurzamere jeans zijn verkrijgbaar in drie modellen: de Reed Slim Fit, de Russel Regular Fit en de Richard Straight Fit. Ze zijn er in vijf wassingen. De modellen zijn geïnspireerd door iconische denimmomenten uit de modegeschiedenis. “Het is een lang proces geweest om de juiste pasvorm te vinden, ik heb er alle vertrouwen in dat we daarin zijn geslaagd”, zegt Mathias Jensen, creatief directeur bij Les Deux.  “We gebruiken alleen puur natuurlijke indigo en een traditionele verftechniek uitgevoerd door Japanse technici genaamd ‘rope dyeing’ om de garens voor onze denim te kleuren.”

Groeiplannen

Les Deux maakte afgelopen zomer bekend dat het vanaf 1 juli 2021 samenwerkt met een investeerder (Röko, red.) om de internationale groeiplannen te realiseren. De Zweedse private equity-firma investeert een ‘driecijferig miljoenenbedrag’ in het Deense mannenmodemerk. Oprichters Andreas von der Heide en Kristoffer Haapanen begonnen in 2009 met één wit T-shirt. Inmiddels is Les Deux uitgegroeid tot lifestylemerk met kleding en schoenen en wordt het label verkocht bij meer dan 800 retailers in 25 landen. Het modebedrijf heeft een jaaromzet van meer dan 20 miljoen euro en een operationele winst (ebitda) van 4,6 tot 6,7 miljoen euro. “Les Deux heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt en is nu klaar voor wereldwijde expansie”, liet Von der Heide weten, die samen met Haapanen als algemeen directeur en grootaandeelhouder bij het merk betrokken blijft. “Met Röko aan boord is het doel duidelijk: Les Deux moet een global mannenmodemerk worden.”