TOP

De visie van Ten Oever Mannenmode: ‘De gunfactor is belangrijk’

Daan Peter Hullegie werkt sinds 1995 bij Ten Oever Mannenmode in Steenwijk en sinds elf jaar is hij samen met zijn vrouw Anja de eigenaar van de mannenmodewinkel. Dankzij een persoonlijke aanpak en gerichte marketingacties gaat het goed met hun zaak. “We hebben dit jaar weer meer klanten dan vorig jaar rond deze tijd.”

Ondanks dat het goed gaat met Ten Oever Mannenmode hebben Daan Peter en Anja Hullegie, eigenaren van de winkel, besloten te verjongen. Daan Peter Hullegie: “Het grotendeel van onze klanten bestaat uit mannen van veertigplus. En dat is natuurlijk een fijne doelgroep, want ze willen ook daadwerkelijk kopen en zijn trouw aan je. Jongeren hebben bijvoorbeeld niet altijd het geld. Toch moet je ook nieuwe aanwas hebben. En daarom hebben we voor dit seizoen gekozen voor wat jongere merken als Superdry, Cast Iron en Blue Industry. Zo hebben we ook een grote advertenties in de krant laten plaatsen dat we nu ook Superdry hebben. Dat werkt wel; er komen steeds meer jongeren naar onze winkel toe die zeggen ‘goh, wat hebben jullie eigenlijk een leuke winkel’. Daarnaast merk je dat ook oudere mannen zich steeds jonger willen kleden. Ze zijn een beetje klaar met ruitjes en strepen en zoeken naar andere leuke prints of jeans met smallere pijpen.”

 

Appeltaart

 

Qua klantenbinding doen de eigenaren van Ten Oever Mannenmode veel aan acties. “Het afgelopen weekend hadden we een driedaagse actie waarbij we klanten een kop koffie en een stuk zelfgemaakte appeltaart aanboden. Binnen de kortste keren zat de hele winkel vol en hebben we goede omzet gedraaid. Dat soort acties kondigen we meestal niet via mail aan; de meeste mensen lezen die mails helemaal niet. Wij kiezen voor ‘ouderwetse’ post en dat werkt echt goed: mensen komen met de kaart in hun handen naar de winkel.”

 

Facebook

 

Het geheim van hun succes schuilt volgens Hullegie in de band die je met klanten opbouwt. “Dat klinkt misschien wat gek, maar sommige klanten voeg ik toe op Facebook waardoor je meer op de hoogte bent van elkaars leven. Daardoor komen klanten soms ook even binnenwandelen voor een kop koffie. Uiteindelijk is het ondernemen ook dat mensen je het moeten gunnen. Dat is denk ik bij ons wel het geval. En wij willen mensen echt persoonlijke aandacht geven, ze in de watten leggen. Ook al helpt een ander een klant, ik loop altijd even langs ze om een praatje te maken. Dat waarderen ze.”

 

Verlengde etalages

 

Hullegie heeft bewust gekozen om geen webshop op te zetten. “Dat is veel te tijd- en geldrovend en we kunnen toch niet opboksen tegen de grote aanbieders. Wel plaatsen we vaak delen van de nieuwe collectie op Facebook en Instagram. Dat zijn eigenlijk een soort van verlengde etalages. Klanten komen daarop echt naar de winkel.”

 

Ten Oever Mannenmode

 

  • Sinds: 1961
  • Segment: mannenmode, midden tot midden-hoog

  • Merken: o.a. Baileys, Blue Industry, Bugatti, Carl Gross, Cast Iron, John Miller, Le Dub, Meyer, Roy Robson, State of Art, Superdry, Tommy Hilfiger, Vanguard
  • Vloeroppervlak: 340 m2
  • Personeel: 2 parttimers, 2 hulpkrachten