TOP

De visie van Nol Hendriks van Brothers Mode (Zeist): ‘In kleinere steden liggen meer kansen’

Nol Hendriks en zijn vrouw Nicole heropenden in september 2016 de herenmodezaak Brothers Mode in Zeist. Textilia spreekt de retailer over zijn visie op het belang van de ligging van winkels: “In middelgrote en kleinere steden liggen meer kansen voor winkels.”

In september 2016 opende Brothers Mode na een fikse verbouwing zijn deuren in een mooi hoekpand aan de Slotlaan in Zeist. Daarvoor huisde de winkel in een kleiner pand in dezelfde stad. Waarom hebben eigenaar Nol Hendriks en zijn vrouw Nicole Hendriks voor Zeist gekozen?  

“Toen wij in 2011 besloten ons te vestigen in Zeist was er al sprake van een veranderde markt: in grote steden werden de huurprijzen steeds hoger, de bereikbaarheid werd steeds slechter en winkels moesten steeds meer doen aan het principe ‘7 dagen per week open’. Daarin zag ik echter geen aansluiting bij onze potentiële klant. Ook was er op de zogenoemde A1 locaties een grote leegloop van individuele winkeliers. Wat wij wilden is een beleving creëren; en ik weet: dat is een term die tegenwoordig te pas en te onpas wordt gebruikt. Maar wij hebben puur gekeken: ‘wat betekent die beleving nou?’. Wat moet een plaats hebben om die mannelijke klanten te trekken? Belangrijk daarin is natuurlijk je winkel zelf, maar ook een goede mix van horeca-gelegenheden, collega-retailers en evenementen. Daarnaast zijn parkeergelegenheid en bereikbaarheid natuurlijk ook van groot belang. Toen zijn we gaan kijken naar randgemeenten, waar destijds nog geen focus op lag, en kwamen we al gauw uit op Zeist.” 

170926_Brothers_20 (2)
Brothers Mode huist aan een statig hoekpand in Zeist

Geen gemopper


Hendriks: “We zien nu ook die klant uit de stad in onze winkel. Wat begrijpelijk is, want in een stad als Amsterdam en Utrecht zijn factoren als bereikbaarheid en parkeren een probleem. De binnensteden zitten vol met ketens, die naar mijn mening, zielloos zijn. Er zijn nog te weinig winkels met persoonlijkheid. Dat komt ook doordat er te weinig kansen liggen voor individuele winkeliers zoals wij: de huurprijzen zijn fors en de druk om met ketens te concurreren is ook hoog. Hier in Zeist zijn ook nog leuke horecagelegenheden, het zijn niet van die fastfood-ketens die je overal ziet. En dat is precies waar mensen behoefte aan hebben: dat het winkelen een dagje uit is. En er is wel degelijk behoefte daaraan vanuit de markt. Dat wordt ook bevestigd als wij spreken met andere individuele retailers met winkel met een middelgroot tot groot oppervlak en die een pakket van allerlei mooie merken hebben samengesteld. Dan hebben we het wel over het middenhoog tot hoge segment; daar horen we geen gemopper.”

170926_Brothers_25 (2)
Het interieur van Brothers Mode

De Rode Loper

“Zeist en de omgeving van die tijd stonden lange tijd te boek als een van de probleemgebieden van Nederland. Toen de gemeente erkende dat er wel degelijk iets moest veranderen en medewerking ging verlenen aan de middenstand is dat langzaamaan verbeterd. Wij vinden het van groot belang dat de gemeente er zich tegenaan bemoeit, samen met een winkeliersvereniging. Events door de stad maakt het winkelen een stuk gezelliger. En dat de gemeente zich ermee heeft bemoeid heeft zeker geholpen. Tuurlijk kan het altijd beter, maar het begin is er. Zo heeft de afgelopen twee jaar in Zeist geresulteerd in het evenement De Rode Loper met een modeshows op de langste catwalk van Nederland. Daar doen allerhande retailers en horecagelegenheden aan mee en dat levert altijd enorm veel traffic op. Dat soort evenementen worden heel goed bezocht. Dan zie je, dat mensen het, vooral als er iets te doen is, hartstikke leuk vinden om naar dat winkelgebied te komen. Kortom: in middelgrote en kleinere steden liggen meer kansen voor winkels.”   

Meer lezen over Brothers Mode? In Textilia #3, de mannenmodespecial, lees je een uitgebreider interview met Nol en Nicole Hendriks van Brothers Mode. Abonneren op alle edities van Textilia kan hier.