TOP

De visie van mode-ondernemer Evana Kuik: ‘Je moet niet concurreren maar samenwerken’

Evana Kuik is, na een heftige periode van ziekte, terug met haar modelabel genaamd Evan Menswear. Daarnaast runt de Rotterdamse de winkel Inconcept: ‘Je moet niet bang zijn voor concurrentie, maar elkaar versterken en samen groeien.’

Foto: Jeroen Snijders

Evana Kuik startte vijf jaar geleden, vers afgestudeerd aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, haar label Evan Menswear. Door een heftige periode van ziekte moest ze even een stap terugdoen, maar onlangs maakte de 28-jarige ontwerper, na haar comeback met een modeshow in Amsterdam. Speciaal voor de vrouwen die haar hebben gesteund, ontwierp Kuik ook een aantal vrouwenlooks.

Hoe ziet de nieuwe collectie van Evan Menswear eruit?

Ik heb me laten inspireren door jeugdculturen en wat je daarin ziet is dat veel rappers zich kleden als personages met opvallende kleding en haarstijlen. Dat heb ik verwerkt in mijn collectie door opvallende kleuren en prints te gebruiken. De collectie is heel divers: er zitten pakken bij met uitgesproken dessins maar ook jassen, knitwear en broeken.” 

Waarom ben je ooit gestart met mannenmode?

“Op de academie zeiden docenten al tegen mij dat ik beter was in het ontwerpen van kleding voor en adviseerden me om die kant op te gaan. Ook vind ik mannenmode een stuk overzichtelijker, je kan minder keuzes maken dan in vrouwenmode en dat vond ik op het moment dat ik begon wel heel fijn. Ook heb je in de mannenmode meer hokjes en grenzen, en ik vind het heel interessant om die grenzen op te zoeken en er overheen te gaan. Zo probeer ik altijd een bepaalde esthetiek voor vrouwen – bepaalde ‘vrouwelijke’ stoffen en kleuren – om te zetten in iets mannelijks. Dat zie ik als een uitdaging.”

EVAN2
De laatste Evan Menswear-show in Sir Adam Hotel

Hoe heb je het opzetten van een modelabel aangepakt?

“Ondanks dat ik na mijn afstuderen steeds het advies kreeg om eerst ervaring op te doen bij andere modemerken, heb ik gedacht ‘ik ga het gewoon zelf doen’. Toen heb ik me aangemeld bij de Amsterdam Fashion Week en kon ik eigenlijk al direct een show geven daar. Al doende kom ik overal achter. De volgende stap is om mijn productie op orde te krijgen. Daar heb ik nu een Rotterdams atelier voor gevonden. Mijn ambitie is om de internationale markt op te gaan, maar ik pak de zaken nu stap voor stap aan. Eerst de productie en dan kan ik me focussen op het benaderen van winkels.”

Waar wordt je label verkocht?

“In mijn eigen winkel Inconcept aan de Coolsingel in Rotterdam. Dat is een conceptwinkel waarbij het verhaal van de producten centraal staat. Het zou eerst eigenlijk een tijdelijke winkel zijn, maar we kunnen er nog een jaar in blijven. Verder zou ik graag in Amsterdam een verkooppunt willen hebben en misschien nog in andere steden in Nederland. Ik hoef niet op elke hoek van de straat te liggen – daarvoor is mijn kleding ook niet geschikt – maar ik wil wel graag op kleine schaal uitbreiden.”

Hoe is je eigen winkel ontstaan? 

“Het plan om een eigen winkel te openen was eigenlijk iets voor de toekomst, maar er een ruimte via een anti-kraakorganisatie te huur bleek aan de Coolsingel in Rotterdam en ik hulp kreeg van vrienden en familie, en ben ik ervoor gegaan. In eerste instantie zou de winkel tijdelijk zijn, maar we zitten in ieder geval het komende jaar nog op deze locatie. De winkel loopt goed. We zitten natuurlijk op een echte A-locatie, waardoor er veel toeristen langslopen. Verder heb ik weinig omkijken naar de winkel, omdat ik een fijn team om me heen heb gebouwd. Wel ben ik er zo nu en dan omdat onze filosofie juist is dat klanten in contact moeten staan met de makers van de producten die we verkopen. Het moet een plek zijn waar mensen elkaar ontmoeten en geïnspireerd raken. Ik wil graag dat klanten uren in de winkel kunnen blijven hangen. Zo hebben we ook een koffiecorner en een beautygedeelte met kappers, er zit een fotostudio in de ruimte en ga zo maar door. Voor mij is concurrentie niet ‘iets engs’. Er hangen ook andere kledingmerken in de winkel, maar dat vind ik juist goed: we moeten elkaar helpen met groeien in plaats van elkaar als concurrenten te zien.”

Je hebt na een periode van afwezigheid onlangs weer een show gegeven. Dit keer ook met vrouwenmode?

“Klopt, in 2017 werd bij mij een zeldzame auto-immuunziekte geconstateerd, waarvoor ik chemo en een stamceltransplantatie moest ondergaan. Een heftige periode, waarin ik heel veel steun heb gekregen van met name vrouwen. Ik voelde heel sterk de behoefte om de liefde die ik heb gekregen op een of andere manier terug te geven. En ik wilde laten zien hoe krachtig vrouwen kunnen zijn. Daarom heb ik ook wat vrouwenmode toegevoegd aan mijn nieuwe collectie. Ik ontwierp natuurlijk al voor de sterke, rebelse man en daarom wilde ik ook iets voor die sterke vrouw maken. Mijn eigen label is echt mijn medicatie; ik vertel het allerliefst verhalen. En dat heb ik ook kunnen doen door mijn laatste modeshow. Het was een hele fijne intieme show, omdat het buiten de Amsterdam Fashion Week om werd gehouden en er daardoor alleen mensen waren die mij een warm hart toedragen.”

Wat zijn je ambities en dromen?

“Het liefst maak ik van Evan Menswear een internationaal merk met winkels in het buitenland. Want om eerlijk te zijn denk ik dat er voor mijn ontwerpen weinig markt is in Nederland. De gemiddelde Nederlandse man kleedt zich niet bepaald vernieuwend. Mijn klanten bestaan uit mannen die wat rebelser zijn, vaak komen ze uit de creatieve hoek. Daarom past mijn kleding bijvoorbeeld beter in een stad als Londen. Gelukkig wordt Evan Menswear binnenkort ook verkocht bij een internationale webshop. Wat ik vooral belangrijk vind is om leergierig te blijven en me te blijven ontwikkelen. En dat ik zeker: door het opzetten van een eigen label en winkel heb ik al zoveel geleerd.”

EVAN1
Vrouwenmode van Evan Menswear