TOP

Winnaars onder de loep (5): wat is het geheim van Joelle Boers Studio in Geleen?

Concept store Joelle Boers Studio in Geleen won in juli 2017 een Dutch Retail Experience Award. De jury noemt Boers een ware queen of the south. 'Haar social media en website zijn om een puntje aan te zuigen. Vervolgens is ze de reis naar Geleen meer dan waard en weet ze je in een betoverende omgeving mee nemen in haar eigen bijzondere wereld.' Hoe creëren Joelle Boers en haar vriend Ivo Capel de ultieme 'customer experience'?

In deel 5 van een serie interviews met winnaars van een Dutch Retail Experience Award spreken we met Joelle Boers. In twee jaar tijd zette ze samen met haar vriend conceptstore Joelle Boers Studio neer en won de juryprijs in de categorie Most Innovative Start Up Award.

Hoe word je een ‘ware queen of the south’?

“Ik ben toch wel een excentriek type en ik doe mijn eigen ding. Daarbij probeer ik me zo min mogelijk iets aan te trekken van anderen en een compleet eigen wereld neer te zetten voor de klant. In alles zie je mijn eigen smaak doorschemeren, het zijn talloze stijlen gecombineerd, maar samen vormt het een geheel. Dat valt op, er zijn niet veel winkels in het zuiden van het land die het doen zoals wij.”

Zeker in niet Geleen, vanwaar deze locatie?

“In de stadjes in het zuiden van ons land wonen mensen met een heel goede smaak. Natuurlijk heb je Maastricht, maar over het algemeen moeten de inwoners uit deze omgeving ver reizen voor mooie spulletjes. Het pand was voordat we hier twee jaar geleden begonnen van de ouders van Ivo. Zij hadden hier vroeger een klassieke interieurzaak. Toen ze naar België verhuisden stond het pand leeg. Het leek ons perfect om hier onze eigen wereld te creëren: het is 300 vierkante meter en hartstikke mooi. Beetje bij beetje hebben we het op eigen kracht verbouwd tot een – zoals ik het noem – urban jungle. We wilden het zo mooi maken dat mensen van ver hierheen zouden komen voor de beleving en advies. Dus ja; waarom niet Geleen?”

Tekst gaat door onder de foto

Joelle Boers Studio_eighty8things_LR-41

Waarom denk je dat jullie een Dutch Retail Experience award hebben gewonnen?

“Ik denk om wie we zijn, excentriek met een geheel eigen smaak. De manier waarop wij combineren is voor veel mensen best uniek. We mixen bijvoorbeeld Scandinavisch met heel industrieel gevoel en een soort junglesfeertje. Dat doen we zo eigen dat we nu ook gevraagd worden om interieurs te stylen, onze manier van combineren vinden veel mensen heel cool. Je kunt hier van alles vinden voor elk interieur en voor elk type mens. We kijken naar trends, maar ook naar wat dichtbij ons staan en wat wij mooi vinden. Dat is gelukt. Het is een mix van trendy, jonge merken die nog niet zo bekend zijn met de bekendere, grote merken.”

Wat doen jullie allemaal online?

“Natuurlijk is er een website met een algemeen verhaal. Daarnaast doen we heel veel op Instagram en op Facebook. Op Instagram werk ik heel veel samen met mode- en interieurbloggers. Ook werken we samen met merken in de vorm van give aways. Zij stellen daar een mooi artikel voor beschikbaar, die acties gaan heel goed. We posten elke dag wel iets op een specifieke volgorde; een mix van onder andere mode- en interieurposts. Er is geen webshop en dan houden we zo. Dat is veel te veel extra werk en ik wil juist dat de mensen naar onze winkel komen.”

Wat waren de reacties op het winnen van de award?

“We waren pas anderhalf jaar bezig toen we wonnen. Tegelijkertijd met het winnen van de award stonden we in Navenant, een populaire Limburgs glossy. Al die exposure zorgde voor meer klanten, die door mond-tot-mondreclame voor nog meer klanten zorgden. Dat in combinatie door het succes van onze social media-activiteiten heeft ervoor gezorgd dat we enorm zijn gegroeid qua omzet. Het was supercool dat we wonnen, we krijgen er nog steeds reacties op en nieuwe klanten door.”

Tekst gaat door onder de foto

Joelle Boers Studio_eighty8things_LR-58

Het juryrapport heeft het over de bijzondere wereld die je hebt gecreëerd. Hoe zet je zoiets neer?

“De winkel is onderverdeeld in verschillende vertrekken, als bezoeker kom je steeds in een ander soort omgeving. Geen enkele hoekje is hetzelfde, je komt steeds iets anders tegen. Bezoekers blijven daardoor rondlopen om te ontdekken wat er allemaal is: dat verschilt van interieurspullen tot planten en kleding, ze komen steeds voor andere verrassingen te staan. Mensen moeten niet even snel binnen willen komen. We willen ze laten zien hoe je een ruimte gezellig en mooi kunt inrichten en wat ze allemaal kunnen doen met een ruimte. Onlangs hebben we een koffiecorner aan de winkel toegevoegd, nu is het dus ook mogelijk om tijdens een bezoek te genieten een kop thee of koffie.”

Waar halen jullie je inspiratie vandaan?

“Zelf kijk ik vooral online op sites zoals Pinterest en naar magazines over mode, interieur, kunst, cultuur of trends: eigenlijk naar alles wat om me heen gebeurt. Ik probeer mooie trends op te pikken en te vertalen naar ons. Ook kijk ik wat er op beurzen gebeurt. Het liefst zou ik meer reizen om inspiratie op te doen, maar daar is geen tijd voor. Het is wel lastig om trends te vertalen. Ik ben nogal uitgesproken en mijn klanten zijn meer basic, je kunt simpelweg niet met extremen aankomen.”

Hoe zien jullie de toekomst van de winkel?

“Ik hoop echt dat we binnen twee jaar nog veel meer klandizie hebben, dat we groeien wat betreft samenwerkingen en qua assortiment. We willen meer naamsbekendheid en nog meer keuze voor de klant aanbieden. Uiteindelijk hopen we een grote naam in het zuiden te worden; dat is echt ons doel. Ook gaan we de koffiecorner uitbreiden en we zijn momenteel bezig met een eigen koffielabel. We willen op den duur onze eigen bonen malen voor de koffie in de corner. Ten slotte ben ik een eigen modelabel aan het ontwikkelen, deze gaat uit diverse basics bestaan. Er lopen zo veel leuke projecten, voorlopig ben ik nog wel even zoet.”