TOP

Gsus stopt met wholesale

Gsus gaat zich alleen nog maar direct richten tot de consument. De wholesale-activiteiten van het Nederlandse modemerk worden na dit seizoen stopgezet.

Gsus zal volgens de nieuwe direct-to-consumer-strategie exclusief verkrijgbaar zijn via de zeven eigen winkels (in Amsterdam (3x), Haarlem, Lelystad, Utrecht en Roosendaal) en de webshop. Dat bevestigt Jop Pollmann, de ceo van moederbedrijf VFH (Varova Fashion Holding) aan Textilia. Pollmann wil niet ingaan op verdere details. Wel laat hij weten een terugkeer naar wholesale-activiteiten in de toekomst niet uit te sluiten.

Men At Work

Dit najaar is Gsus nog onder meer verkrijgbaar bij keten Men At Work, dat tot deze zomer eveneens onderdeel was van VFH. Men At Work, een grote wholesale-afnemer van het label, heeft de nieuwe zomercollectie voor 2018 niet ingekocht, laat ceo Annemarie Uleman weten. Uleman: “het laatste jaar hebben wij ons gefocust op het versterken van onze in house brands en de Tier1-distributie van merken als Tommy Hilfiger Jeans, Calvin Klein en Nike. Als gevolg van deze strategie past Gsus niet langer in ons collectiebeeld.”

Gerestyled

De afgelopen seizoenen is de Gsus-collectie gerestyled, waarbij denim een vast onderdeel bleef, de kenmerkende prints een moderne update kregen en de stijlen van een actueel sportief sausje werd voorzien.

Direct-to-consumer

Direct-to-consumer – kortweg ook wel D2C genoemd – wint in de wereldwijde (mode)retail de laatste jaren aan belang. Optimale branding van het merk, hogere marges en – zoals de term al aangeeft – rechtstreeks contact met de klant zijn voor bedrijven de belangrijkste redenen om direct-to-consumer-strategie toe te passen. D2C laat in de mode een opvallende groei zien. Merken als Nike en Under Armour zien directe verkoop als een serieus distributiekanaal. De laatste claimt zelfs dat een derde van de omzet afkomstig is van de eigen verkoop.  

Gsus Industries

Gsus – spreek uit als ‘Jezus’ in het Engels – startte in 1993 als Gsus Sindustries. Het merk opent in Arnhem de winkel ‘Heavens Playground’ en valt al snel op door de controversiële naam en het doornenkranslogo en de uitgesproken styling. Naast de eigen winkels is Gsus internationaal verkrijgbaar bij wholesaleklanten. Varova Investments neemt in juli 2010 een meerderheidsbelang in Gsus.

Gsus najaar 2017 3

Gsus najaar 2017-2018.