TOP

De vijfde genomineerde: Wim Jaquet Sports in Amersfoort. ‘Het gaat om de waardering van de klant’

De naam Wim Jaquet is een begrip in Amersfoort en ver daarbuiten. Van eenmanszaakje groeide de winkel uit tot een sportzaak van 3.500 vierkante meter. Wim Jaquet Sports hecht waarde aan een goede relatie met klant, medewerker en leverancier. Het maakt deze winkel tot de vijfde genomineerde voor de titel 'Sportwinkel van het jaar 2010'.

Het is waarschijnlijk de warmste dag van het jaar en ‘s middags staat de WK-kwartfinale tussen Nederland en Brazilië op het programma. Misschien niet het meest geschikte moment om een goede indruk te krijgen van Wim Jaquet Sports in Amersfoort. Bovendien staat de winkel in het teken van de uitverkoop. In een grote tent op het parkeerterrein achter de zaak trotseren enkele klanten de hitte, op zoek naar een koopje. Die middag sluit Wim Jaquet Sports zijn deuren en krijgt het personeel vrij om naar de wedstrijd te kijken.

Eenmaal aan tafel met eigenaar Wim Jaquet en bedrijfsdirecteur Josee Vermeulen wordt duidelijk hoe het er op normale dagen aan toe gaat binnen het bedrijf, maar eerst gaan we terug in de tijd. Oude zwart-witfoto’s schetsen een beeld van een winkel die karakteristiek is voor de jaren vijftig. Op de benedenverdieping van een woning aan de Langestraat verkocht Wim Jaquet senior werkelijk alles voor sport en spel. Op de foto’s is een kleine, volle winkel te zien waar zowel klapstoeltjes als schaatsen en judopakken te koop zijn.

Verbouwing na verbouwing

In de huidige sportzaak zie je niets meer terug van de winkel op de foto’s. De afgelopen vijftig jaar werden ook twee naastgelegen panden bij de winkel gevoegd en is er aan de achterzijde uitgebouwd. De laatste verbouwing stamt uit oktober, toen de voorgevel, de entree, de vloer en de verlichting werden aangepakt. Ook werd de winkel, die bestaat uit verschillende ‘sportwerelden’, opnieuw ingedeeld. De flexibele indeling zorgt ervoor dat sneller kan worden ingespeeld op de wensen van de klant. “We verbouwen heel veel”, zegt Wim. “Soms zeggen mensen zelfs: ‘gaan jullie nu alweer verbouwen?’. Maar we willen graag trendsettend zijn en de klant vermaken door elke keer iets nieuws te brengen.”

Wim Jaquet Sports is nu opgedeeld in negen ‘werelden’ met als thema’s racketsport, wintersport, running, zwemmen, teamsport, fitness/skate, sportmode, outdoor en golf. Wim: “Multispecialisme is belangrijk, want veel mensen beoefenen verschillende sporten. Bij ons kunnen ze terecht voor een paar runningschoenen om daarna even te kijken naar een tennisracket. We doen niet van alles wat, maar bundelen een aantal specialismen waarin we een breed en diep assortiment voeren. Voor elk specialisme hebben we verkopers die vakmensen zijn. Dit betekent ook dat we bijvoorbeeld een voetscan doen bij de verkoop van hardloopschoenen en dat we nog zelf de ski’s van onze klanten slijpen en dat niet uitbesteden.”

Klant, personeel, leverancier

Wim Jaquet en Josee Vermeulen vinden de nominatie voor ‘Sportwinkel van het jaar 2010’ vooral belangrijk omdat ook klanten de gelegenheid hebben gekregen een stem uit te brengen. Want de klant, daar draait het om. “Wat collega’s van ons vinden, zegt me niet zoveel. De consument is belangrijk, het gaat om de waardering van de klant”, zegt Wim, die ondanks de groei van het bedrijf toch graag de service en persoonlijke benadering wil blijven bieden die bij een familiebedrijf horen. “Het gaat er niet altijd om of een klant iets koopt, het is wel belangrijk dat hij altijd met een positief gevoel het pand verlaat”, zegt Josee.

Wim en Josee doen hun werk vooral op kantoor en beseffen terdege dat het succes van de sportzaak in belangrijke mate wordt bepaald door de medewerkers op de winkelvloer. Elke afdeling draagt zijn eigen verantwoordelijkheid, de leiding is in handen van eerste verkopers. Josee: “We overleggen veel en bespreken elke week de resultaten.” Zij ziet het ook als een uitdaging om het verkoopteam te enthousiasmeren. “We hebben zelfs een wedstrijd tussen de verschillende afdelingen. Aan het eind van het jaar wordt tijdens de kerstborrel bekendgemaakt welke afdeling procentueel het meest heeft geplust.” Naast de klant en het personeel is wat Josee Vermeulen betreft ook de relatie met de leveranciers belangrijk. “Er zijn ongeveer twintig merken waar we goede zaken mee doen. Daarmee hebben we met grote regelmaat overleg over doorverkoop, marketingondersteuning, collectie-indelingen en de verwachtingen. Door samen te werken creëer je een win-winsituatie.”

Lees meer over de vijfde genomineerden in Sportcult editie 5 van  2010