TOP

De eerste dag van Pitti Uomo #97: fris, groen en bedrijvig

De eerste dag van de mannenmodebeurs Pitti Uomo zit erop. Een modefeest zoals we dat kennen, maar wel een waar duurzaamheid een nog nadrukkelijker rol heeft.

De aftrap van de 97ste editie van de toonaangevende mannenmodebeurs Pitti Uomo was de officiële opening in Palazzo Vecchio, Salone dei Cinquecento, een rijk gedecoreerde zaal van het paleis en museum Palazzo Vecchio in Florence in Italië. Het vormde een prachtig decor voor de opening van de beurs, waarbij werd gesproken door Dario Nardella, de burgemeester van Florence en Claudio Marenzi, directeur van organisator Pitti Immagine.

Via een videoscherm sprak Prins Charles, Prins van Wales, het publiek toe over het speciale project ‘Campaign for wool’ waar hij voorzitter van is. The Woolmark Company heeft hiervoor in samenwerking met studenten van de de Accademia Costume & Moda, Maison Valentino en Dyloan Bond Factory een project gemaakt om gebruik van wol in de mannenmode te promoten.

Stijliconen

Terwijl de officiële opening plaatsvond, stroomde de beurslocatie Fortezza de Basso al vol met mensen; merkeigenaren, inkopers, stylisten, winkeleigenaren, pers en natuurlijk de prachtige uitgedoste Pitti People. Zonder die laatste groep kan dit evenement nauwelijks bestaan, lijkt wel. Het levert een bedrijvige beursdag op, al is het niet zo dat je over de hoofden kunt lopen zoals dat op eerdere edities wel het geval kon zijn. Op het centrale plein en voor de ingang cirkelen fotografen om de paraderende stijliconen. Het is fris, maar de zon maakt een hoop goed. Een aantal merken gebruiken editie 97 om iets speciaal te vieren. Zo viert Woolrich hier zijn 190ste verjaardag, blaast Brioni hier symbolisch 75 kaarsjes uit en viert Falke – bekend van de sokken – zijn 125ste verjaardag.

Vlag

Het thema van deze 97ste editie is ‘Show your flags’, waarmee de beursorganisatie een connectie legt tussen het ontwerp, materiaalgebruik en de betekenis van vlaggen met mode. ‘De stoffen zijn constant in beweging , ze lijken op de kleding die we dragen’, redeneert de beurs in het persbericht. ‘Het zijn mobiele symbolen van je identiteit, laten zien waar je bij hoort, wat je gedachten en gevoelens zijn’. En: ‘Pitti is als de United Nations of Fashion, waar ieder merk zijn eigen vlag heeft, maar waar ook iedereen zijn eigen vlag kan zijn’. Het mag wellicht wat cryptisch overkomen, het thema levert een prachtig lijnenspel op op het centrale plein van de beurslocatie waar de gekleurde strepen het decor vormen van vele fotosessies.

Duurzaam

Een eveneens belangrijke pijler van deze editie is duurzaamheid. Pitti besteedt er onder meer aandacht aan door in een speciale hal materialen tentoon te stellen die door recycling tot stand zijn gekomen. Ook vinden er debatten plaats over hoe fashion om kan en moet gaan met sustainable productie. “Het valt mij op dat ook merken richting eco gaan”, zegt Canip Simsek, agent van onder meer de labels Bob en At.p.co. “Ik zie zelfs tags die sustainable zijn. Een grote verschuiving.” Niet alleen qua kleur is ‘groen’ sterk aanwezig, constateert ook Linda Smolders van agentuur Domano. “Ik zie dat alle merken wel ecologisch verantwoord bezig zijn.”

Inkopers

Gasten en deelnemers van de Pitti komen overal vandaan. Kort wat cijfers: er zijn 1.203 merken, waarvan 45 procent van buiten Italië. Er komen zo’n 36.000 bezoekers op af, waarvan -afgaande op de laatste zomereditie – circa 23.800 inkopers. De grootste markten zijn onder meer Duitsland, Japan, Groot-Brittannië, Nederland, Spanje, Turkije en Frankrijk. Benieuwd naar wat zij allemaal zien en doen op de beurs? Volg dan ons Instagram-account waar we dagelijks verslag doen van de Pitti Uomo. En waar we natuurlijk de mooiste Pitti People voor je vastleggen.