TOP

Winkelstraten minder druk, Boris Becker lanceert kledinglijn en Debenhams sluit 50 winkels

Nederlandse winkelstraten trokken in 2019 opnieuw minder bezoekers. De Duitse toptennisser Boris Becker gaat zijn eigen casual kledingmerk lanceren. En de Britse warenhuisketen Debenhams sluit komend jaar vijftig vestigingen in het Verenigd Koninkrijk. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 7 januari 2020.

Minder druk in winkelstraten in 2019

Nederlandse winkelstraten trokken vorig jaar opnieuw minder bezoekers. Dat blijkt uit de cijfers van Bureau RMC, waar het AD over schrijft. Op toplocaties als de Amsterdamse Kalverstraat liep de drukte harder terug (-2,6%) dan in de gemiddelde winkelstraat (-1,7%). Het is het tweede jaar op rij dat er minder mensen door de winkelstraten trokken dan een jaar eerder. Boodschappenwinkelgebieden lieten een kleine plus (0,8 procent). Een van de verklaringen voor de dalende bezoekersaantallen is dat consumenten gerichter shoppen in de winkelstraat, nadat ze eerder al via het internet onderzoek hebben gedaan. Goed nieuws is dat de conversies en bonbedragen bij de meeste retailers stijgen door de beter voorbereide shopper. Verder denken de onderzoekers dat het verdwijnen van een aantal grote winkelketens zijn invloed heeft op de drukte, zoals Op=Op Voordeelshop (circa 130 winkels), Intertoys (ongeveer 286 winkels) en CoolCat (ongeveer 80 vestigingen). Een andere verklaring die de onderzoekers geven, is het gebrek aan goede parkeermogelijkheden. De drukte wordt steeds meer verdeeld over de verschillende weekdagen en de zaterdag blijft de drukste dag van de week. De drukste dag van 2019 was niet Koningsdag of de dag voor Kerst, maar Black Friday.

Eurovisie Songfestival 2020 wordt modefeestje

Voor het Eurovisie Songfestival 2020 breidt het creatieve team zich uit met de jonge ontwerper Diek Pothoven. Diek Pothoven (26 jaar) staat met Luuk Kuijf aan het roer van ontwerpstudio Martan waarmee hij modecollecties, shows en films maakt. Afgelopen zomer ging de nieuwste shortfilm House of Salt in première met een grote show in het Muziekgebouw aan ‘t IJ. Daarnaast regisseerde hij de coutureshows van Iris van Herpen in Parijs en was hij art director en regisseur voor Amsterdam Fashion Week. Diek Pothoven wordt als ‘Head of Styling’ verantwoordelijk voor de look & feel van de artiesten en dansers in de speciale acts voor de twee halve finales en de grote finale van het Eurovisie Songfestival. Samen met het creatieve team gaat hij er voor zorgen dat iedere act een unieke uitstraling krijgt door de juiste kleding en styling. “Nederland is een bron van veel modetalent. We hebben Diek Pothoven gevraagd om Europa te verrassen met eigenzinnige keuzes als het gaat om de kleding van artiesten en dansers,” zegt Gerben Bakker, Head of Show van het Eurovisie Songfestival 2020. “Met Pothoven zijn academische achtergrond en positie binnen de mode-industrie zal het Songfestival het high-end karakter krijgen dat het verdient. Daarnaast zal zijn creatieve aanpak ons land als bijzonder fashion-land laten zien aan 180 miljoen kijkers wereldwijd.” Het is de bedoeling om in samenwerking met Nederlandse top-ateliers de spectaculaire outfits te ontwikkelen.

Foto: links Martan door Barrie Hullegie, rechts Diek Pothoven door Chris Philippo

Boris Becker lanceert kledinglijn

De Duitse toptennisser Boris Becker gaat komend jaar zijn eigen casual kledingmerk lanceren. Dat schrijft de Amerikaanse nieuwssite Fashion Network. Hij werkt daarvoor samen met het Duitse kledingbedrijf Fashion Concept. Er is nog niet meer bekend dan dat hij een modecollectie gaat ontwikkelen met een focus op smart casualwear met ‘something for everyone. Hij krijgt daarbij advies van de Schotse tennisser Andy Murray die met succes zijn activewearmerk Castore in de markt zette. We wachten af of het merk van Boris Becker net zo’n groot succes wordt als die van tennis-collega Björn Borg.

Debenhams sluit 50 winkels

De Britse warenhuisketen Debenhams sluit deze maand negentien vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, schrijft Retail Detail. Ongeveer 660 mensen zullen daarbij hun baan verliezen. En in de rest van het jaar 2020 zal de keten nog eens dertig ondermaats presterende winkels afstoten. De sluitingen passen in een vorig jaar aangekondigd reddingsplan van de noodlijdende retailer. De warenhuisketen werd vorig jaar overgenomen door een groep investeerders en die maken nu gebruik van een zogeheten CVA-procedure om het winkelnetwerk te saneren. De negentien filialen die als eerste sluiten, maken samen ongeveer een tiende uit van de totale winkeloppervlakte.