TOP

Ciff en CPH strijden om kindermodeplatform Kopenhagen

Het moest wel een interessant Deens beursweekend worden met naast Ciff Kids de komst van een tweede kindermodebeurs in Kopenhagen. In totaal waren er 320 labels te zien op de eerste, terwijl de nieuwkomer CPH Kids al meteen 72 labels telde.

Wat is er precies aan de hand? Eind 2009 kondigde de oprichtster van de nieuwe beurs Lone Holm, aan te zullen starten met de kindermodebeurs CPH Kids. In een exclusief interview met Bengels verklaart Lone Holm dat zij in september 2009 is benaderd door een aantal merken om een nieuwe beurs te vormen. In het persbericht luidde de ambitie van CPH Kids officieel ‘de kindermodebeurs opnieuw uit te vinden door de wereld van het kind te laten zien, opdat bezoekers met nieuwe inspiratie huiswaarts keren’. Zo’n beurs als CPH Kids wil iedereen wel: fris en betrokken bij ontwikkelingen in de wereld.

Revanche

Ciff Kids op zijn beurt moet het dit najaar allemaal hebben zien aankomen. Daar waar vorige editie nog schotten stonden om lege plekken te camoufleren, achter in de hal, kon je nu de trendforums bezoeken. Zo werd het gemis aan standhouders netjes gecamoufleerd. Voor deze editie werd de modeshow grootster opgezet. Uit de inzendingen van exposanten werden de trendthema’s uitgebeeld. Er was een sfeervolle ijsbaan rond de catwalk. Acteurs brachten het beursthema ‘life in a snowflake’ tot leven.

Overstap
In augustus zal het erom spannen. De Nederlandse merken 4FunkyFlavours en Blemish die nu op Ciff Kids stonden (beide voor het eerst) hebben verklaard volgend seizoen naar CPH Kids over te willen stappen. De aanloop op Ciff Kids viel voor beide merken tegen. De verhalen over de sfeer op CPH Kids zijn aantrekkelijk. Dat maakt het de moeite van het proberen waard. Kid Kid en Kidscase hadden de overstap naar CPH Kids al meteen gemaakt. Gaan volgend seizoen meer merken overstag, of zal Ciff Kids voldoende uit de kast hebben gehaald om het tij te keren?

Nicole Berkhout van Kik Kid: “Precies een jaar geleden stonden we nog op Ciff Kids. Bij ons was het toen heel rustig, misschien ook omdat we toen geen Deense agent hadden. Toen er sprake was van CPH Kids, hebben we besloten mee te doen. Het kleinschalige heeft wel wat. Onze Zweedse agent had veel afspraken gemaakt. Ook onze Deense heeft al veel afspraken staan. Dat maakt wel een verschil, dus hebben we een goed gevoel over deze beurs.”

Merel Verbrugge van Kidscase: “We staan hier nu met Kik Kid en de agent van Imps & Elfs en Scotch Shrunk. CPH Kids is uit de grond gestampt. Net als destijds met de start van Kleine Fabriek zullen merken een keuze moeten maken en dan de consequenties ervan zien. De bezoekers zullen zich natuurlijk over de beide beurzen spreiden. Er zijn wel vier beursdagen. Dat scheelt. Inkopers kunnen alle tijd nemen.”

Wordt vervolgd van 12 tot 15 augustus 2010.