TOP

Burberry haalt ‘zelfmoordtrui’ uit collectie, Lil Kleine lanceert kledinglijn en Tilburg bouwt voort op grote namen

Burberry kreeg een flinke lading kritiek over zich heen om een trui waar een strop om de nek hing. Verder: Lil Kleine lanceert 28 februari zijn kledinglijn Jorik en de Tilburgse binnenstad hoopt na de grote namen nu het hogere segment aan te trekken. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 21 februari 2019.

Lil Kleine lanceert zijn kledinglijn Jorik (hoofdbeeld)

Jorik Scholten, ook wel bekend als Lil Kleine, lanceert op 28 februari zijn eigen kledinglijn onder de naam Jorik. In een persbericht laat Scholten weten dat hij een collectie wilde maken waar hij zich zelfverzekerd en comfortabel in voelt: “Het staat voor mij voor hoe ik me voel, hoe ik leef, waar ik voor sta en wat ik wil uitstralen.” De hele collectie wordt voor het eerst gepresenteerd tijdens zijn fashion show. Na de lancering zijn alle items op 1, 2 en 3 maart te verkrijgen in een pop-upstore in het Art’Otel tegenover Amsterdam Centraal. De collectie is stoer en eigentijds, maar tegelijkertijd voelt het luxueus en sophisticated, zo licht Scholten toe: “Tegenwoordig is de grens tussen streetwear en high-end fashion praktisch vervaagd.”

Burberry haalt ‘zelfmoordtrui’ uit de collectie

Tijdens New York Fashion Week toonde Burberry een trui met een wel erg opmerkelijke versiering: een strop om de nek. De inmiddels omstreden ‘zelfmoordtrui’ is uit de collecties gehaald van Burberry na de ophef die het op social media veroorzaakte, zo schrijft RTL Nieuws. Model Liz Kennedy deelde op Instagram haar mening over de trui, en dat ze zich schaamde dat ze mee had gelopen in de show van Burberry: “Zelfmoord is geen mode. Een groot merk als Burberry, dat getypeerd wordt als een classy merk, had de gelijkenis niet over het hoofd moeten zien.”

Burberry heeft de trui direct uit de collectie gehaald. Tegen Foxnews biedt de baas van het modemek, Marco Gobetti, zijn excuses aan: “We bieden onze excuses aan voor alle ophef die we hebben veroorzaakt.”

Tekst loopt door onder de foto


@burberry @riccardotisci17 Suicide is not fashion. It is not glamorous nor edgy and since this show is dedicated to the youth expressing their voice, here I go. Riccardo Tisci and everyone at Burberry it is beyond me how you could let a look resembling a noose hanging from a neck out on the runway. How could anyone overlook this and think it would be okay to do this especially in a line dedicated to young girls and youth. The impressionable youth. Not to mention the rising suicide rates world wide. Let’s not forget about the horrifying history of lynching either. There are hundreds of ways to tie a rope and they chose to tie it like a noose completely ignoring the fact that it was hanging around a neck. A massive brand like Burberry who is typically considered commercial and classy should not have overlooked such an obvious resemblance. I left my fitting extremely triggered after seeing this look (even though I did not wear it myself). Feeling as though I was right back where I was when I was going through an experience with suicide in my family. Also to add in they briefly hung one from the ceiling (trying to figure out the knot) and were laughing about it in the dressing room. I had asked to speak to someone about it but the only thing I was told to do was to write a letter. I had a brief conversation with someone but all that it entailed was “it’s fashion. Nobody cares about what’s going on in your personal life so just keep it to yourself” well I’m sorry but this is an issue bigger than myself. The issue is not about me being upset, there is a bigger picture here of what fashion turns a blind eye to or does to gain publicity. A look so ignorantly put together and a situation so poorly handled. I am ashamed to have been apart of the show. #burberry. I did not post this to disrespect the designer or the brand but to simply express an issue I feel very passionate about.

Een bericht gedeeld door (@liz.kennedy_) op

 

Tilburg bouwt voort op grote namen

De afgelopen jaren heeft Tilburg winkels verwelkomd van onder andere Decathlon, Hudson’s Bay en Primark. Tegen Retailtrends vertelt Michiel van Hoof, strategisch accountmanager van de Tilburgse binnenstad: “De belangrijkste namen zijn nu binnen. Daarop gaan we voortbouwen.” Momenteel ondergaat de binnenstad van Tilburg een flinke metamorfose, waarbij onder andere het Pieter Vreedeplein en de Emmapassage zijn verbonden via een nieuwe winkelstraat. Wat nu nog op de planning staat, is het hogere segment. Binnenstadsregisseur Stefan van Aarle: “Wil je de volgende stap zetten als retailstad, moet je het hogere segment aan je binden. Dat hoeft niet extreem hoog te zijn, maar een Van Lier of Van Bommel erbij zou mooi zijn.”

Diesel Red Tag werkt samen met Gosha Rubchinskiy

Diesel Red Tag heeft in een persbericht een samenwerking aangekondigd met de Russische kunstenaar en modeontwerper Gosha Rubchinskiy. Het project draagt de naam Diesel Red Tag x GR-Uniforma en wordt gepresenteerd op 9 mei in Venetië tijdens de opening van de Kunstbiënnale. Rubchinskiy verzorgt er een kunstvoorstelling bij. De kunstenaar ontwerpt een capsule denimcollectie voor het Diesel Red Tag platform. Tien jaar lang bracht Rubchinskiy collecties uit onder zijn gelijknamige merk, vanaf 2018 ontwerpt hij alleen nog collecties als onderdeel van kunstprojecten.

Wehkamp introduceert eigen babycollectie

Op de eerste dag van de Negenmaandenbeurs toont Wehkamp de allereerste eigen babycollectie aan het grote publiek. De lijn, genaamd Beasty, is vanaf dat moment ook beschikbaar in de online shop, zo schrijft Bengels. De collectie is voor de allerkleinsten bedoeld en de matenrange loopt van 50 tot en met 86. De Beasty collectie bestaat uit een boxpak, rompers, een pyjama, hydrofiele luiers, doeken, een set van monddoekjes, een set van washandjes, XL doeken, een badcape en slaapzakjes en dekens in diverse maten. Voor deze eerste items is voor een zwart/witte, unisex print gekozen. Prijzen variëren tussen de 2,50 euro en 25 euro.