TOP

Branchespecialist Inretail: ‘Er moet meer reuring op de winkelvloer komen’ *

De omzet in de modebranche loopt 2,6 procent achter vergeleken met vorig jaar, meldt Inretail. Om het tij te keren moeten kledingwinkeliers aansluiten bij de veranderende markt door onder meer te investeren in omnichannel en meer reuring op de winkelvloer te brengen, zegt branchespecialist mode Edwin Belt.

 

De economie trekt aan, maar kledingwinkels haken nog niet aan. Inretail, de brancheorganisatie voor ondernemers, constateert dat de omzet in de modesector na de eerste zeven maanden van dit kalenderjaar nog 2,6 procent achterloopt vergeleken met vorig jaar. 

Inretail omzetontwikkeling modebranche totaal 2015

 

 

Inretail cumulatieve omzet modebranche tm juli 2015


Omzet lekt weg

De modebranche heeft al enkele jaren last van teruglopende verkopen. De strijd om de klant is hevig in de krimpende markt, zegt branchespecialist mode Edwin Belt. Volgens Inretail blijft mode kopen wel populair onder consumenten, maar er lekt omzet weg naar andere sectoren, zoals de tuin- en woonbranche en telefonie. Daarbij is er sterke concurrentie van magazijnverkopen, verkoopevents en van winkels die mode in hun assortiment opnemen, zoals Kruidvat en Lidl.

Last van online

Gevestigde modewinkels hebben ook last van het groeiend aantal online spelers. Grote spelers als H&M en Zara, maar ook flash en community sales snoepen een groot deel van omzet weg. “Denk aan The Cloakroom.”, zegt Belt, “Dat is een site gespecialiseerd in personal shopping voor mannen. Die doet het goed. Net als Vente-Exclusive met anderhalf miljoen leden en een omzet van 68 miljoen euro.”

Lefgozers

De reguliere on -en offline modewinkeliers hebben volgens de brancheorganisatie nog geen goed antwoord gevonden op bovenstaande ontwikkelingen. Belt: “Tegelijkertijd zien we lefgozers opstaan, mode-ondernemers die weer echt ondernemen. Daar moet de gevestigde orde een voorbeeld aan nemen.”

Investeren in techniek

De toekomst in de modebranche ligt volgens de branchespecialist in technieken waarmee winkeliers enerzijds de leveranciersmarkt transparanter kunnen maken – denk aan voorraadbeheersites Stockbase en Goodsontap – en anderszijds om beter omnichannel te kunnen ondernemen. “Je moet overal, via elk kanaal contact kunnen maken met je klant, die maakt geen onderscheid tussen on- en offline”, stelt hij.

Meer reuring

Tot slot noemt hij investering in de winkel, het personeel en scholing onontbeerlijk. “En er moet meer reuring en entertainment op de winkelvloer komen. Het kopje koffie of de prosecco is bijna vanzelfsprekend geworden. Er moet meer gebeuren om de klant langer in de winkel te laten verblijven, door extra diensten toe te voegen aan de winkelvloer. Een goed voorbeeld daarvan is Mansion 24 in Apeldoorn. Een totaalconcept dat is gevestigd in een pand met een horecabestemming en daar vind je naast horeca en kleding, ook muziek en een hele goede kapper.”

Schoenenbranche

Schoenenwinkels deden qua omzet gemiddeld 1,9 procent beter in vergelijking met verleden jaar, maar branchespecialist Dave Quadvlieg schetst een somber beeld van de schoenenbranche. “De schoenenbranche heeft een failliet businessmodel. Leveranciers en merken moeten veel meer samenwerken en informatie delen om korter op de markt te kunnen zitten. Nu gaat het te traag.”