TOP

Björn Borg en Benelux distributeur Baseline uit elkaar *

Na 23 jaar stopt Björn Borg het distributiecontract met de Belgisch-Nederlandse Baseline Groep. René de Bruin, verantwoordelijk voor de Nederlandse leveringen, legt uit wat dit voor onze markt betekent.

Björn Borg maakte begin december bekend de samenwerking met Benelux distribiteur Baseline Groep, te willen beëindigen. Het Zweedse modebedrijf denkt de verdeling zelf beter te kunnen beheren. De komende vier jaar blijft Baseline nog wel verantwoordelijk voor Nederland en de buurlanden, totdat het contract november 2019 definitief afloopt. “Doordat Björn Borg beursgenoteerd is, is dit nieuws vroegtijdig bekend gemaakt”, verklaart René de Bruin, directeur van DBM (Dutch Brand Management), onderdeel van de Baseline Groep.

Grootste distributeur

In ruim twintig jaar is Baseline, bestaande uit Dutch Brand Management en Belgium Brand Management, uitgegroeid tot de grootste distributeur van Björn Borg. Het bedrijf bedient in de Benelux meer dan 800 verkooppunten. De Bruin: “Het voelt best vreemd, dat de samenwerking niet direct stopt, maar nog vier jaar doorgaat. Desondanks zullen we met dezelfde intenties de zaken voortzetten. We blijven investeren in de relatie met de consument en de retailcommunity.”

Plussen

“Het is onze ambitie om Björn Borg de komende vier jaar verder uit te bouwen. Op dit moment gaat het prima met het merk. In 2014 realiseerde Baseline circa 37 procent van de omzet van Björn Borg en bijna 79 procent van de totale omzet in sportkleding door de nieuwe business focus van het moederbedrijf. Dit jaar zien we het marktaandeel mannen ondermode weer stijgen: 43,8 procent voor shorts boven de 10 euro, volgens GfK. En de negen eigen winkels plussen tot dit moment 15 procent.”

Uitbreiding

Tegelijkertijd beraadt De Bruin zich over uitbreiding van zijn portfolio. Het concurrentiebeding met Björn Borg is afgelopen zomer verlopen, waardoor de organisatie zich kan richten op nieuwe activiteiten. De Bruin: “We staan zeker open voor merken die goed aansluiten bij ons huidige verhaal.”