TOP

Bestedingen mannenmode stijgen derde kwartaal met 2%

De bestedingen aan mannenmode zijn in de maanden juli tot en met september 2010 met 2% gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De bestedingen namen toe omdat er meer stuks werden gekocht.

In totaal stegen de bestedingen in de maand september 2010 met 4% ten opzichte van september 2009. Dit komt vooral doordat het aantal gekochte stuks is gestegen, want het gemiddeld besteed bedrag is stabiel gebleven.

Hoewel er in september 2010 volgens de GFK-cijfers meer aan kleding werd uitgegeven, kwam dit niet ten goede aan de zelfstandige modezaken. Hier werd namelijk 5% minder besteed in deze maand. Dit komt door een daling van het aantal gekochte stuks met maar liefst 7%, want het gemiddeld besteed bedrag is wél licht toegenomen. Bij de overige aankoopkanalen (zoals ketens, warenhuizen, webshops) stegen de uitgaven aan kleding juist met 7%.

Kwartaal
In het kwartaal juli t/m september 2010 kwamen de bestedingen aan mode volgens GFK ook uit op een plus van 4%. Ook in deze periode bleef het gemiddeld besteed bedrag stabiel. Opvallend is de flinke toename van de uitgaven aan bodyfashion met 8%. Ook de bestedingen aan vrouwenmode zijn gegroeid (+4%). Het segment kindermode is dit kwartaal stabiel gebleven in bestedingen (+1%). In alle segmenten bleef het gemiddeld besteed bedrag stabiel en is de bestedingstoename te danken aan de ontwikkeling van het aantal gekochte stuks.