TOP

Barts opent drie winkels, Score start proef met crypto-betalingen en Scotch & Soda opent webshop in China

Accessoiresmerk Barts opent eind deze maand drie pop-up stores, de Score Group start een proef met crypto-betalingen en Scotch & Soda opent een webwinkel in China. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 11 oktober.

Foto: Textilia

Barts opent drie winkels

Accessoiresmerk Barts opent eind deze maand drie pop-up stores in Amsterdam waar de nieuwste wintercollectie zal worden verkocht, zo meldt het in een persbericht. Evenals voorgaande jaren gaat het zaken van de ijswinkel Het IJscuypje aan de Heiligeweg 18, Prinsengracht 292 en Eerste van der Helststraat 27. De ijswinkel sluit in de wintermaanden en daar maakt het wintermerk Barts gebruik van door die locaties in te richten als winkel. Nieuw dit jaar is de locatie op de Albert Cuyp, waar IJscuypje zelf ooit begon.

Score start proef met crypto-betalingen

De Score Group – eigenaar van Score en Chasin – accepteert als eerste Nederlandse moderetailer cryptobetalingen in een fysieke winkel. Dat meldt De Ondernemer. Het gaat om een proef in de Score-winkel in Westfield The Mall of the Netherlands.  Klanten kunnen er betalen met Bitcoin, Bitcoin Cash, Ethereum, Litecoin, Dai en USD Coin. “Steeds meer consumenten willen met cryptomunten kunnen betalen”, licht CEO Frank Huisman toe. “Als retailer wil je in alle opzichten zijn waar de consument is: van fysieke winkels en online platforms tot de manier waarop er betaald wordt.” Hoewel cryptomunten nog geen wettig betaalmiddel zijn in ons land, kan er wel mee worden betaald. Dat gebeurt in steeds meer horecagelegenheden en bij onder meer Thuisbezorgd.nl. Betalen kan niet via het pinautomaat; daar zijn ICT-systemen, kassasystemen, banken en overheden nog helemaal niet klaar voor, zegt Huisman. Afrekenen gebeurt door middel van een overschrijving tussen de crytporekeningen van de winkel en de klant op basis van de geldende dagkoers.

Scotch & Soda opent webshop op Tmall

Het Amsterdamse merk Scotch & Soda opent binnenkort een webshop op het Chinese shoppingplatform Tmall, volgend op een proef die in augustus startte. Dit is het eerste commerciële initiatief dat het merk in China onderneemt sinds zijn introductie op de Chinese markt in juli, aldus het persbericht. Deze stap zal binnenkort gevolgd worden door de opening van fysieke winkels in grote Chinese steden. Het merk is bezig met versnelling van de groeistrategie; dit jaar opent het merk 15 nieuwe fysieke winkels en 7 shop-in-shops in Europa, Azië-Pacific, Noord-Amerika en het Midden-Oosten, zoals het eerder dit jaar al aankondigde. Het gaat om zowel eigen winkels als franchisevestigingen in grote wereldsteden. Sinds januari heeft Scotch & Soda al 34 fysieke winkels en 27 shop-in-shops geopend. Tegen het einde van het jaar zal het merk 249 winkels tellen en 280 shop-in-shops in totaal wereldwijd. Daarnaast is in Hoofddorp een nieuw magazijn geopend van 27.500 vierkante meter.

Bestseller deelt winst met medewerkers

Bestseller A/S, moederbedrijf van merken als Only, Vila en Vero Moda, heeft een goed jaar achter de rug, schrijft Fashionunited op basis van cijfers die het kledingconcern afgelopen vrijdag presenteerde over het boekjaar 2020/21. Het bedrijf zegt de beste resultaten in de geschiedenis van het bedrijf te hebben behaald door de Covid 19-pandemie te boven te komen. Als erkenning voor de collectieve inspanningen die tijdens de gezondheidscrisis zijn geleverd, krijgen alle werknemers een extra maandsalaris. De Bestseller Group raamt het totale bedrag van de bonussen op omgerekend ongeveer 40 miljoen euro. In het boekjaar dat eind juli afliep, bedroeg de omzet van de groep 26,4 miljard Deense kronen, wat neerkomt op 3,5 miljard euro. Dit is negen procent meer dan in het jaar ervoor. De winst vóór belastingen kwam uit op 4,6 miljoen Deense kronen (0,6 miljoen euro), na een terugval tot 776 miljoen Deense kronen (104 miljoen euro) in het vorige boekjaar als gevolg van de Covid 19-pandemie.