TOP

Nieuwe app voor winkelafspraken, Scotch & Soda opent 15 winkels en corona laat Zalando groeien

Er is een speciale app gelanceerd voor winkels waarmee consumenten gemakkelijk een winkelafspraak kunnen maken. Scotch & Soda lanceert een nieuwe merkidentiteit en kondigt aan dit jaar vijftien winkels te openen. En corona zorgde in 2020 voor een goed jaar voor Zalando, met een omzetplus van 23,1%. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 16 maart 2021.

Nieuwe app voor winkelafspraken

Vorige week is de nieuwe app MijnWinkelAfspraak gelanceerd, die het voor winkels en consumenten makkelijk maakt om winkelafspraken te maken. Iets wat goed uitkomt nu het merendeel van de winkels in Nederland alleen op afspraak open is. Via een link op de website, social media óf op een QR-poster op het raam van de winkel komt de consument in de WinkelAgenda, waar hij kan zien welke tijdsblokken beschikbaar zijn en direct een afspraak kan inplannen. De winkelier kan in de app de afspraken beheren, annuleren en handmatig toevoegen. Specifieke zaken als winkelgegevens, openingstijden, tijdsblokken en maximaal aantal personen kunnen apart worden ingesteld. De app werd de afgelopen weken getest met consumenten en winkeliers. De app kost 119,00 euro (exclusief btw) per jaar voor winkeliers.  

Scotch & Soda presenteert nieuwe merkidentiteit en gaat nieuwe winkels openen

Scotch & Soda lanceert vandaag zijn nieuwe merkidentiteit, waarvan het nieuwe merklogo het meest in het oog springt. Het &-teken in het logo vloeit samen met de initialen van het merk en er is een draad die in het oog van een naald wordt gebracht in te zien, als knipoog naar vakmanschap. De nieuwe merkidentiteit is vanaf november zichtbaar is in de voorjaarscollectie 2022.

Tegelijkertijd wordt aangekondigd dat er in de komende zes maanden 15 nieuwe fysieke winkels worden geopend, als toevoeging op het bestaande winkelaanbod van 225 winkels. Dit gaat gepaard met de introductie van een nieuw ‘vrije geest’-winkelconcept waarmee de nieuwe merkidentiteit wordt onderstreept. Er komen drie nieuwe winkels in Nederland: vandaag opent een winkel in een authentiek herenhuis van twee verdiepingen aan de Oudegracht in Utrecht. Donderdag opent een nieuwe winkel in winkelcentrum Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam. Op de gevel prijkt het nieuwe merklogo en deze winkel is Breeam®-gecertificeerd voor duurzaamheid. In op de Hooge Steenweg in Den Bosch opent op 25 maart met 510 vierkante meter de grootste flagshipstore wereldwijd in een voormalig theater uit 1919 in de stijl van de Amsterdamse School. De overige 12 nieuwe winkels openen over de hele wereld, van Duitsland en Polen tot Amerika, Israël, India en Australië. Bij de inrichting van de nieuwe winkels wordt duurzaam te werk gegaan, door het gebruik van ledverlichting, FSC-houten visgraatvloeren, nieuwe hangers gemaakt van gerecyclede materialen en duurzame tapijten.

Lees ook: Zo zien de nieuwe winkels van Scotch & Soda eruit

Corona zorgt voor groei bij Zalando

Corona zorgde voor een goed jaar voor Zalando. De omzet steeg met 23,1% tot 8 miljard euro. Het bruto handelsvolume (de waarde van alle verkochte goederen, ook via partners, maar zonder inkomsten zoals commissies en servicekosten) steeg zelfs met 30,4% naar 10,7 miljard euro, dankzij de instroom van nieuwe klanten en sterke prestaties van het partnerprogramma. Het actieve klantenbestand werd in 2020 uitgebreid met 25% tot 38,7 miljoen. In het vierde kwartaal van 2020 was het Zalando-partnerprogramma goed voor 24% van het brutohandelsvolume. Eind 2020 waren meer dan 2.400 winkels aangesloten op het Zalando-platform via het Connected Retail-programma, dat waren er eind februari 2021 al meer dan 3.400. In boekjaar 2021 verwacht Zalando dat het bruto handelsvolume met 27 tot 32% zal groeien. De e-tailer boekte in 2020 een EBIT (operationele winst voor aftrek van rente en belastingen) van 420,8 miljoen euro, wat overeenkomt met een marge van 5,3%. Daarnaast is de balans van de duurzaamheidsstrategie do.MORE opgemaakt. In 2020 vertegenwoordigde de verkoop van duurzamere producten ongeveer 16% van het brutohandelsvolume. Als gevolg hiervan verhoogt Zalando zijn doelstelling van 20 naar 25% in 2023 en wil tegelijkertijd de criteria voor duurzame producten strenger maken.

Pockies werkt samen met hamburgerketen

Boxershortmerk Pockies lanceert opnieuw een ludieke samenwerking. Samen met rapper Willie Wartaal en burgerrestaurant Fat Phill’s lanceert Pockies de ‘Burger with a side of Boxers.’ De rapper heeft zijn eigen hamburger ontwikkeld voor de burgerketen en wie Willie’s burger bestelt kan bij het afrekenen een boxershort toevoegen als bijgerecht. De boxer is vormgegeven met een door Wartaal ontworpen patroon. De hamburger kost €13,50 en de boxershort is voor €19,99 als bijgerecht toe te voegen. Pockies begon in 2015 als boxershortmerk, met als unieke feature zakken in de onderbroeken. Het aanbod is inmiddels uitgebreid met T-shirts, sweaters, pyjamabroeken, djellaba’s, sokken en mondkapjes. Het merk staat bekend om de creatieve samenwerkingen. Zo werd er in december samengewerkt met sauzenmerk Van Wijngaarden’s Zaanse voor de lancering van een pocket sized mayonaise tube die werd geleverd bij aankoop van de speciale Zaanse Pockie.

Josh V viert tienjarig bestaan met tiendaags festijn en limited edition collectie

Vrouwenmodelabel Josh V bestaat volgende week tien jaar en viert daarom tien dagen lang, van 22 tot en met 31 maart 2021, feest met speciale winacties en kortingen. Het tiendaagse festijn wordt op 22 maart afgetrapt met de lancering van de limited edition Josh V 10 years collectie. Deze collectie bestaat uit vier speciale anniversary items: een T-shirt, een tas, een set armbanden en een bangle in zilver en goud. Oprichter Josh Veldhuizen verklapt verder op 22 maart tijdens een Instagram Live Sessie haar business tips & tricks en beantwoordt vragen van kijkers. Later dit jaar zal Josh in een besloten masterclass verder de diepte ingaan op het business-onderwerp. Hiervoor zijn tickets te koop én te winnen tijdens het jubileum. “De afgelopen tien jaar is Josh V van start-up doorgegroeid naar een scale-up”, zegt Josh Veldhuizen. “De komende tien jaar wil ik met Josh V uitgroeien tot een gerenommeerd, allround lifestylemerk binnen Nederland én internationaal verder uitbreiden. Het doel is om over tien jaar in 25 verschillende landen in de winkels te liggen, mits het op een duurzame manier kan gebeuren, waarbij de kwaliteit van onze collecties gewaarborgd blijft.”

Hoofdfoto: Anete Lusina via Pexels