TOP

Babyboomer ontdekt online shoppen; leegstand neemt toe, omzet pinbetalingen weer op niveau pre-corona en recordverlies H&M

Een op de vijf winkels komt leeg te staan verwacht vastgoedpartij Colliers. Verder pinnen Nederlanders weer evenveel als voor de corona-uitbraak en zag H&M de omzet verdampen in het tweede kwartaal. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 26 juni.

Babyboomer ontdekt online shoppen: 1 op de 5 winkels komt leeg te staan

Komend jaar staat bijna 1 op de 5 winkels leeg in middelgrote steden met tussen de vijftig- en honderdvijftigduizend inwoners, verwacht Colliers. Vooral kledingwinkels zullen volgens onderzoek van de vastgoedadviseur worden geraakt omdat babyboomers het online shoppen van kleding hebben ontdekt tijdens de uitbraak van de pandemie. “Dat is opvallend, omdat het juist de babyboomers en generatie X zijn die eerder weinig online kochten’’, zegt Chris Lanting, hoofd winkelverhuur bij Colliers, in een persbericht. “Nu ook deze groep van koopgedrag verandert, heeft dat grote gevolgen voor de winkelstraten in ons land.’’

Op basis van de verwachte omzetdaling in fysieke winkels is er ruim 100.000 vierkante meter minder ruimte nodig in de modebranche, verwacht Colliers. Chris Lanting: “dit staat gelijk aan de oppervlakte van alle winkels in de Arnhemse binnenstad samen. Winkels die boeken en tijdschriften, huishoudelijke apparaten, elektronica en speelgoed verkopen, zitten ook te ruim in hun jasje. Daar is ongeveer 50.000 vierkante meter aan winkeloppervlak te veel van.”

Recordverlies H&M in tweede kwartaal

H&M heeft voor het eerst in meer dan tien jaar een kwartaal afgesloten met verlies. In het tweede kwartaal van dit jaar noteerde het Zweedse bedrijf een omzetdaling van 50% vergeleken met dezelfde periode in 2019 wat resulteerde in een verlies van 700 miljoen dollar. Dit heeft uiteraard alles te maken met de uitbraak van corona. In het tweede kwartaal werden winkels in de verschillende landen gesloten, half april was dit zelfs 80 procent van de winkels. Het kwartaalbericht meldt dat online wel veel meer werd verkocht dan vorig jaar, maar dat maakte het verlies aan winkelomzet bij niet goed.

De winkelketen kondigde ook aan een aantal van de in totaal ruim 5000 filialen te gaan sluiten. Tegen het eind van het jaar moeten dat er veertig minder zijn.

Omzet pinbetalingen weer ‘normaal’

De omzet van Nederlandse pinbetalingen is met ruim 2,7 miljard euro per week weer terug op het niveau van voor de coronacrisis, meldt Betaalvereniging Nederland op nu.nl. Het totale aantal pintransacties ligt nog wel iets lager dan voor de coronacrisis. Veruit de meeste pinbetalingen (81 procent) worden contactloos gedaan, dit percentage is met circa 12 procentpunt gestegen sinds de coronacrisis. Ook het aantal pinbetalingen met smartphones groeit. In totaal werd ruim 10 procent van alle pinbetalingen met een mobiele telefoon gedaan.

Kritiek op censuurbeleid Vans

Vans biedt klanten de mogelijkheid om schoenen van een persoonlijke boodschap te voorzien en hanteert daarbij een zwarte lijst met ‘haatdragende en aanstootgevende’ termen. Daar kwam deze week kritiek op; zo mag ‘feminist’ niet, maar ‘white power’ wel. Het feministische, Nederlandse platform Damn, Honey uitte deze week op social media kritiek op die lijst. Zo mogen woorden als ‘feminist’ (of ‘femi’ op de linkerschoen en ‘nist’ op de rechterschoen), ‘LGBTQ’, ‘queer’, ‘trans’ en ‘gay’ niet worden gebruikt, maar termen als ‘white supremacy’ en ‘white power’ wel. Vans’ censuurbeleid is volgens de oprichters van Damn, Honey op zijn zachtst gezegd opmerkelijk, aangezien het bedrijf op de eigen website een duidelijk statement tegen haat, onverdraagzaamheid en racisme maakt en doneert aan de Amerikaanse non-profitorganisaties National Association for the Advancement of Colored People (NAACP), Color of Change en het Gender & Sexuality Netwerk in Nederland.

credit beeld: H&M perskantoor