TOP

Allure! Pour Femme wordt Noord30: “Mannenmode is wat stabieler dan dames”

André Lenssen veranderde zijn damesmodezaak Allure! Pour Femme in een mannenmodezaak genaamd Noord30. Twee weken geleden ging de nieuwe winkel op dezelfde locatie in Emmen weer open, maar dan in een hele andere hoedanigheid dan voorheen.

Textilia sprak met André Lenssen, eigenaar van Noord30, over zijn opmerkelijke switch.

Waarom de switch naar mannenmode?

“Ik ben teruggegaan naar mijn roots. Ik heb voorheen in het winkelcentrum van Emmen ook al een herenmodezaak gehad, maar daar lagen de huurprijzen zo hoog dat het niet meer rendabel was waardoor ik die moest sluiten. En omdat ik zelf veel in de winkel sta, vind ik het makkelijker aansluiting bij de klant te vinden in een mannenmodezaak.”

Is het ook omdat de mannenmode in de lift zit?

“Nou, de markt voor mannenmode is iets stabieler. Er zijn al zoveel vrouwenmodezaken, en die markt is ook een stukje grilliger. We hebben natuurlijk ook iets minder opruiming in de herenmode, dus zullen we daarom uiteindelijk hierin iets beter scoren. Mannen komen misschien iets minder vaak, maar als ze komen, dan kopen ze ook gelijk goed.” 

En, hoe reageerden je klanten?

“De vrouwenmodeklanten vonden het natuurlijk wel jammer, maar ik merk dat er al een aantal van mijn oude klanten uit de vroegere herenmodezaak terugkomen, dus wat dat betreft is dat een goed teken. Qua omzet valt het nu nog wat tegen natuurlijk door het mooie weer van de afgelopen tijd, dat verwacht je natuurlijk niet als je net opengaat. We verkopen hier en daar wel broeken en T-shirts, maar de echte hoge bedragen moeten nog gaan komen.”

Noord30

Wat is de doelgroep van Noord30?

“Het is voor een wat bredere doelgroep dit keer. Voorheen hadden we meer op hoog-modische, tailored mannenmode van onder meer Hans Ubbink , maar in Noord30 hebben we ook wat meer jongere, bekendere merken als Scotch&Soda en Diesel. We willen niet alleen maar van die kleine merken, die vooruitstrevende mode tonen maar voor een beperkte doelgroep zijn. Je moet wel mode brengen, maar op een toegankelijkere manier. Toch pakken we natuurlijk ook wel wat kleinere, leuke labels op, zoals Distretto12, een Italiaans label dat net op de Nederlandse markt komt.”

Waar verwacht je het meest van?

“Tot nu toe doet Scotch&Soda het erg goed. Ik heb een schoenenlabel Mio Tinto, dat al heel goed loopt. Die kunnen klanten helemaal naar wens op kleur laten customizen. En ik verwacht veel van Scalpers, een merk dat al vrij groot is in Groot-Brittanie en Spanje, maar hier nog niet zo bekend is. Maar het heeft een goed prijsniveau; zo beginnen de pullovers van dit merk al vanaf 48 euro, dus dat is natuurlijk wel erg prettig.” 

Hoe ziet het interieur er nu uit? 

We hebben een jarendertigpand, en we hebben het dit keer wat meer industrieel aangepakt. Dus wat meer met staal, gecombineerd met hout; er staat een vintage cafe racer in de zaak, oude scheepslampen erin. Kortom, een beetje stoer maar toch warm.” 

Wat doe je aan publiciteit?

“Natuurlijk doen we aan Facebook en Instagram. En we gaan binnenkort weer starten met een online winkel via LocalsUnited. Dus met de multimediale aanpak zit het wel goed.”