TOP

Wosjh Amsterdam bestaat 25 jaar: ´We zijn nooit uitgeleerd´ *

Zaterdag 10 september vierden Corry van Vliet en Charles Baker het 25-jarig jubileum van hun denim gerelateerde mannenzaak Wosjh in Amsterdam. “Service- en klantgericht zijn staat op nummer één.”

Gefeliciteerd, hoe hebben jullie deze mijlpaal beleefd?

Corry van Vliet: “We wilden het vrij eenvoudig vieren, precies zoals we zelf zijn. Daarom geen rode loper voor de deur, maar een terras voor Wosjh met een barista en macarons. In de middag serveerden we champagne en mini-hamburgers. Een groot succes! In de winkel hebben we een ‘wall of history’ gemaakt, met kledingstukken uit oude collecties. We hebben klanten gevraagd om in hun kast te duiken en nu presenteren we deze stukken opnieuw. Zodat je ziet hoe de mode door de jaren heen is veranderd. Van shirts met brede manchetten tot een jas van Stone Island die tijdloos blijft, waardoor je hem nu nog gerust kunt dragen.”

Een kwart eeuw ondernemen, wat maakt dat je het runnen van een winkel nog steeds leuk vindt?

“Ik hou van mijn vak. Dit is mijn hobby en mijn werk. Nog steeds steek ik elke ochtend met plezier de sleutel in het slot. Ik vind het geweldig om een winkel met veel vaste klanten, die vanuit het hele land komen, te hebben. Zij zijn het allerbelangrijkst. We proberen onze klanten dan ook zo goed mogelijk te helpen. Ik ben onze klanten ontzettend dankbaar dat ze steeds terugkeren.”

Naast mooie momenten hebben jullie door de jaren heen ook moeilijke tijden gekend.

“We hebben veel ups en downs beleefd. De ontelbare inbraken en de twee gewapende overvallen waarmee we te maken hebben gehad en drie jaar geleden werd tijdens een ramkraak de hele winkel leeggehaald. Verschrikkelijk, maar het lijkt erbij te horen. Daarnaast heb ik een niet al te sterke gezondheid en op die momenten is het weleens lastig om de winkel uit handen te geven. Aan de andere kant leeft iedereen met me mee en dat doet me heel goed. Net als het inrichten van een etalage na een ziekenhuisbezoek. Daar kreeg ik op wonderbaarlijke wijze zoveel positieve energie van. De winkel is ook mijn medicijn.”

Wosjh

En wat valt je op aan het retailen anno 2016?

“Dat je altijd je best moet doen, altijd scherp moet zijn en hard moet werken om te overleven. Service- en klantgericht zijn staat op nummer één. Met sommige klanten en leveranciers hebben we al 25 jaar een band. Dat is rijkdom. Maar er zijn nog steeds ondernemers die het retailen onderschatten. Je kunt nu niet meer nonchalant winkeltje spelen. Daar is meer voor nodig.”

Op welke manier blijf je scherp en up-to-date?

“We zijn nooit uitgeleerd. Ik lees veel over ondernemen en nieuwigheden. Ik bezoek bijvoorbeeld elk seizoen de vakbeurzen Pitti Uomo en Modefabriek. Afgelopen Modefabriek zag ik bijvoorbeeld een indrukwekkend seminar van creative consultant Ronny de Vylder over hoe belangrijk de stopkracht van je etalage en entree is. En weet je dat de eerste zeven seconden in de winkel bepalend zijn of je klant terugkeert? Een interessant boek daarover is ‘Prikkel de koopknop’ van Carin Frijters. In grote lijnen blijf ik vasthouden aan onze eigen koers, maar er kan altijd iets verbeterd worden.” 

Je collectie is in ieder geval actueel door de mix van denim met smart casual items als shirts en jasjes.

“Dit assortiment hebben we altijd al gevoerd: mooie jeans en casual mode van prachtige merken als Nudie Jeans, Dondup, Stone Island, Blue de Genes, Koll3kt, Xacus, C.P. Company en Mason’s. Veelal merken waarmee we een jarenlange band hebben. En juist de mix van labels inspireert klanten.”

Wosjh 2