TOP

Golfmode saai? Niet als het aan de eigenzinnige specialist Bisque in Amsterdam ligt

Amsterdam is sinds september een opvallende winkel rijker. Bisque wil golf herdefiniëren en aantrekkelijk maken voor een nieuwe en modieuze doelgroep. Mede-oprichter Ido de Voos: “We willen laten zien dat golf veel leuker en kleurrijker kan zijn dan mensen denken dat het is.”

Foto’s: Matthyas Kurmann

Bisque is in 2021 gestart als een online platform, waarna afgelopen september een fysieke zaak aan de Amsterdamse Rozengracht is geopend. Het concept komt uit de koker van Ido de Voos, voorheen eigenaar van onder andere 290 Square Meters, Marc van Dodewaard (eigenaar Sneaker District) en Cheng Liem Li (Fintech entrepreneur). Hun missie is het doorbreken van het conservatieve karakter van golf en deze inclusiever te maken voor een nieuwe generatie liefhebbers. We spreken Ido de Voos. 

Hoe maak je golf en de bijbehorende lifestyle cool?

“Ten eerste kan je tegenwoordig veel meer jezelf zijn op de golfbaan. Ik denk dat dit heel cool is en jongeren aanspreekt. Het imago van een stoffige, witte oude mannensport is langzaam aan het verdwijnen. Wij willen met Bisque uitdragen dat golf een te gekke, sociale sport is die veel coole mensen kan samenbrengen. Ik zie veel jonge creatieven en ondernemers hun etentjes verruilen voor een potje ‘social golf’, waarbij ze de sport zien als een sociale activiteit. Daarnaast zet de Nederlandse Golf Federatie via vernieuwende campagnes sterk in op jongeren en vrouwen. Een mooie ontwikkeling, vind ik. Tel daarbij op dat golf door de Netflix-docu ‘Full Swing’ in populariteit stijgt. Het zijn allemaal signalen dat golf actueel is.” 

Hoe is dit idee ontstaan?

“Ik zag de interesse voor golf onder jongeren groeien. Tegelijkertijd vond ik het als liefhebber vrij irritant dat je je steeds moet omkleden voor het golfen en dat je daarna niet zomaar door kan naar je werk of een koffie-date met vrienden. In Amerika en Azië zag ik een compleet andere lifestyle, waarbij mensen zich heel anders kleden. Veel relaxter en meer van nu. Polo’s en broeken hoeven daar bijvoorbeeld niet per definitie van een gespecialiseerd golfmerk te komen. Andersom worden sneakers die van origine voor golf bedoeld zijn ook gewoon op straat gedragen. Ze dragen daar gewoon wat ze leuk vinden. Ik dacht: dit is geweldig en ik weet hoe je winkeltje moet spelen, dus ben ik ervoor gegaan.”

Je runt Bisque niet alleen, maar met twee kompanen. Hoe hebben jullie elkaar gevonden?

“We zijn gemeenschappelijke vrienden. Ik werkte als consultant bij Sneaker District en Cheng was lange tijd een klant bij mijn winkel 290 Square Meters. Drie jaar geleden gingen we golfen en ontstond er een hechte vriendschap. Ik zag dat Sneaker District de online business goed voor elkaar had en besloot mijn ‘wilde idee’ bij Marc neer te leggen. Cheng is verantwoordelijk voor de zakelijke kant, Marc en ik voor de creatieve tak, zoals het samenstellen van het assortiment. En we golfen nog iedere week met z’n drieën.” 

De underline van Bisque is ‘a new frontier in golf’. Wat moeten we ons hierbij voorstellen?

“We willen laten zien dat golf veel leuker en kleurrijker kan zijn dan mensen denken dat het is. We proberen binnen de regels de grenzen op te zoeken met alternatieven voor de kleding die we tot nu toe kennen. Op veel banen zijn er allerlei regels voor de kleding. Vorig jaar werd bijna de centimeter erbij gepakt om te kijken of mijn broek de juiste lengte had. Wij verkopen rustig gele, groene en roze polo’s, spullen van het populaire Jordan en meer. Een voorbeeld: afgelopen zaterdag was Humberto Tan met zijn zoon van vijftien in de winkel. Die jongen had zoiets van: ‘hè hè, eindelijk iets in mijn stijl’. Dat is precies waar wij op doelen.”

Voor wie is deze winkel bedoeld?

“Voor de moderne golfer. Die kan 20 maar ook 50 zijn, iedereen is welkom. Ook de traditionele golfliefhebber. We hebben niet de missie om iedereen met een roze polo de baan op te sturen. We hebben tijd voor iedereen, of je nu tien euro besteedt of honderd euro. We proberen ook gelijkgestemden samen te brengen om plezier te maken. Later dit jaar willen we starten met een membership, waarbij klanten eerder toegang krijgen tot bepaalde nieuwe producten en waar we ook clinics en reizen mee kunnen organiseren.” 

Wat moest dit concept sowieso inhouden?

“Dat het een toegevoegde waarde in de golfmarkt biedt. We willen verrassende dingen brengen die nog niet overal worden aangeboden. Tijdens de inkoop kiezen we juist voor de minder commerciële kleuren of modellen. Zo verkopen we ook lifestylekleding van het Deense fietsmerk Pas Normal Studios. Marc en ik dragen zelf die broeken en we hebben ze nu ook ingekocht voor Bisque. Dit sluit geweldig goed aan bij ons assortiment. Uiteindelijk verkopen we veel Nike-producten en Jordan-items, daar staan mensen echt voor in de rij. Maar toch lukt het boven verwachting goed om roze polo’s aan mannen te verkopen. Er is duidelijk een groep die best wat uitbundiger kleding wil dragen.” 

Wat zijn jouw persoonlijke favorieten?

“Malbon uit Los Angeles, het Japanse Bagjack Golf en Nike blijft absoluut een persoonlijke favoriet. Malbon is heel uitbundig en soms wat schreeuwerig, wat ik leuk vind omdat je dit niet vaak ziet. Bagjack is juist ingetogen met vernuftige details als een petje waar je drie tees in kan doen. Van zo’n Japans snufje word ik heel blij. En Nike weet heel goed de vertaling van lifestyle naar golf te maken.” 

Wat valt je op qua reacties en de verkoop? Is Nederland klaar voor een nieuwe kijk op golfmode?
“Het verbaast me dat de verkoop vrij langzaam op gang kwam, maar Nederland is op modegebied altijd wat aan de trage kant. Hoewel we aardig positief zijn ontvangen. In de omzet zien we de laatste zes tot acht weken een stijgende lijn en het weer wordt ook beter. Daarnaast merken we dat mensen in de golfwereld ons steeds meer kennen. Dat is best knap, omdat we in de ogen van sommige mensen rare dingen doen. Nu ze zien dat producten uitverkopen, groeit de interesse.”

Hoe gaat de online verkoop?

“Erg goed, momenteel is de omzetverhouding online en fysiek 80-20 procent. Amerika, Engeland en Azië zijn belangrijke markten, maar vandaag heb ik drie orders naar Finland verzonden. Opmerkelijk genoeg doen we ook goede zaken in de Alpenlanden. Voordeel is dat we een aantal merken als Malbon en Bagjack als enige in Europa verkopen. Dit zijn relatief dure items, maar door de beperkte beschikbaarheid is dit toch een trekker.”

En hoe is het voor jou om na lange tijd weer te retailen?

“Spannend, maar heel leuk. In 2001 ben ik begonnen met 90 Square Meters in Amsterdam en dat was nog voordat internet en social media een grote rol speelden. In die tijd draaide het veel meer om pionieren en ik merk dat er nu andere regels gelden. Consumenten zijn bijvoorbeeld gewend aan een groot assortiment. Je kan niet maar vijf modellen van iets hebben. Voor mij gevoel moet je rekening houden met een andere schaal. Verder is aandacht voor een goede customer service – zowel online als offline – vereist. Dat vind ik een leuke uitdaging. Ik leer er ook veel van. Uiteindelijk zijn we een kleine retailer die moet opboksen tegen grotere bedrijven. Die strijd kan je winnen door tijd en aandacht te geven aan je klanten.”

Wat zijn verdere ambities? 

“Het opzetten van het membershipprogramma om liefhebbers aan elkaar te verbinden. En ik kijk ernaar uit om het Bisque-concept uit te breiden naar andere, internationale steden. Eerder heb ik winkels gehad in Zurich en Istanboel. Zoiets zie ik voor Bisque ook wel voor me.”