TOP

Anthropologie naar Nederland, relletje tijdens Gucci-show en de grootste modebedrijven van Europa


Anthropologie opent een winkel in Amsterdam, de eerste Nederlandse vestiging voor de keten. Verder: een model protesteert tijdens de show van Gucci, voormalig winkelstraatmanager Nel de Jager (66) is overleden en dit zijn de tien grootste modebedrijven van Europa. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van maandag 23 september.

Urban Outfitters-dochter Anthropologie komt naar Nederland

Anthropologie komt naar Amsterdam. Dat schrijft Fashionunited. De winkel in onze hoofdstad wordt de eerste Nederlandse vestiging voor de Amerikaanse kledingketen. Op Fashion Network staat te lezen dat de winkel in november zal openen. De retailer is bezig aan een Europese opmars. Anthropologie opende vorig jaar al een winkel in Düsseldorf en heeft twee winkels in Parijs, in Le Marais (open sinds 20 september) en vanaf volgende week ook in het centraal gelegen Opéra-district. In totaal heeft de retailer meer dan 200 vestigingen wereldwijd, waar kleding, sieraden, meubels en schoonheidsproducten worden verkocht. De keten is onderdeel van de Urban Outfitters Group en volgens marketingdirecteur Europa Gisela Garcia Escuela een ‘volwassener variant’ van de gelijknamige jongerenretailer.

Model protesteert tijdens Gucci-show

Een opvallend moment tijdens de show van Gucci, afgelopen zondag tijdens de Milan Fashion Week. Alessandro Michele opende de show met een aantal modellen in dwangbuis-achtige uniformen, die op een transportband stonden en in het niets leken te staren. De creatief directeur van Gucci wilde op die manier een contrast creëren met het tweede deel van de show, waarin in plaats van uniformiteit juist individualiteit en zelfexpressie werden gevierd, schrijft The Guardian.

Model Ayesha Tan Jones, die meeliep op de catwalk, was het niet eens met Michele’s benadering. Tijdens de show stak ze haar handen omhoog, met op haar handpalmen de geschreven boodschap: ‘Mental health is not fashion’. Op Instagram licht ze haar actie toe. “Als artiest en model heb ik zelf te maken gehad met geestelijke gezondheidsproblemen, evenals familieleden en geliefden. Dat Gucci beelden van dwangbuizen en andere outfits, die verwijzen naar de psychiatrie, inzet voor een vluchtig modemoment, is kwetsend en ongevoelig.” Een woordvoerder van Gucci bevestigt aan The Guardian dat het protest ongepland was en geen onderdeel van de show.


Dit zijn de grootste modebedrijven van Europa

De Spaanse Inditex-groep, waar onder meer de ketens Bershka, Pull&Bear en Zara onder vallen, is met een omzet van 26,1 miljard euro en een omzetgroei van 3,2 procent over 2018 het grootste modebedrijf van Europa. Dat blijkt uit de jaarlijkse ranking van het Duitse vakblad Textilwirtschaft. Inditex wordt gevolgd door de Duitse Adidas-groep, die een groei van 3,3 procent noteerde en uitkwam op een omzet van 21,9 miljard euro. Op de derde plaats staat H&M, die zijn omzet met 1,2 procent licht zag dalen naar 20,5 miljard euro.

Uit de ranking blijkt verder dat de luxeaanbieders in de top-10, met uitzondering van Hermès, in 2018 met dubbele cijfers plusten. Het Franse concern LVMH, dat eigenaar is van onder meer Louis Vuitton en Dior, staat op de vierde plek met een omzet van 18,5 miljard euro en een groei van 19,3 procent. Kering behaalt op de ranglijst de vijfde plaats met een omzet van 13,7 miljard en een omzetgroei van 26,3 procent.

De volledige top-10:

  1. Inditex – 26,1 miljard euro
  2. Adidas – 21,9 miljard euro
  3. H&M Group – 20,5 miljard euro
  4. LVMH – 18,5 miljard euro
  5. Kering – 13,7 miljard euro
  6. Chanel – 9,4 miljard euro
  7. Primark – 8,5 miljard euro
  8. Hermès – 5,9 miljard euro
  9. C&A Europe – 5,8 miljard euro
  10. Pentland Group (JD Sports) – 5,7 miljard euro

Voormalig winkelstraatmanager Nel de Jager overleden

De Amsterdamse Nel de Jager is woensdag 18 september op 66-jarige leeftijd overleden. De Jager verwierf bekendheid als straatmanager voor een aantal bekende winkelstraten in de hoofdstad. Zo zette ze zich al sinds 1987 in als vrijwilliger voor de Haarlemmerstraat en de Haarlemmerdijk. Dat gebied was aan het verloederen en De Jager wilde het weer helpen opbloeien, schrijft het Parool. Daarbij legde ze vooral de nadruk op culinaire winkels voor Amsterdammers en zorgde ze dat kleine zelfstandigen zich er konden vestigen, in plaats van grote ketens. Met resultaat: in 2012 werden de Haarlemmerstraat en -dijk tot de leukste winkelstraat van Nederland benoemd. Ook zag De Jager haar inspanningen in 2011 beloond met de Gouden Piet Kranenberg Ring, een stimuleringsprijs voor vastgoed en lokale economie.

Op Twitter wordt aangeslagen gereageerd op haar overlijden. “Nel was uniek”, schrijft Hans van Tellingen, auteur van Waarom stenen winkels winnen. Cees Jan Pen, lector De Ondernemende Regio bij Fontys Hogescholen, twittert: “Ik ga deze betrokken, scherpe bemoeial met een groot winkelstraathart missen.”




Foto Anthropologie: www.flickr.com/thinkretail