TOP

Positief debuut Off_South by Modefabriek: ‘dit is nieuw hip en jong’


De eerste editie van het nieuwe sport-, urban-, denim- en young fashion-event Off_South by Modefabriek is goed ontvangen door exposanten en retailers. “Dit krijgt absoluut een vervolg.”

Seizoenenlang lobbyde een deel van de standhouders van Modefabriek voor een andere opzet van de beurs. Afgelopen maandag werd hier gehoor aan gegeven met het nieuwe sub-event Off_South by Modefabriek. Niet opgezet als een traditionele beurs, maar zoals de organisatie het omschrijft ‘een get-together waarbij meeting, sharing en storytelling’ in een informele en creatieve setting voorop staat.   

 

Edgy, relaxt en behapbaar

Creatief was het zeker, in het industriële pand van Temp., een afslag verder dan RAI Amsterdam. “Heerlijk, al dat daglicht”, oordeelden bezoekers. En: ‘edgy, relaxt en behapbaar qua grootte en aanbod.’ Dit alles maakte de soms lange gang naar het evenement – door de wachtrijen voor de pendelbusjes – weer goed. Voor sommige anderen was de wachttijd reden om dit keer toch maar over te slaan. Informeel was Off_South ook, gezien de vele ongedwongen gesprekken die her en der tussen oude en nieuwe bekenden in de rondvormige ruimte plaatsvonden. In deze opzet is de organisatie zeker geslaagd. 

 

De tekst wordt vervolgd na de foto.

1

 

Vervolg

Lucel van den Hoeven, ceo van Modefabriek en organisator van Off_South is meer dan tevreden met de eerste editie. “Het was best spannend”, bekent hij. Zouden er mensen komen? Op maandag en dan ook nog op een andere locatie? “De pendeldienst reed af en aan, dus dat is goed gekomen. Leuk te zien dat mensen in zijn voor iets nieuws. De sfeer en het aanbod was een behoorlijke stap in de richting die we voor ogen hadden. We hebben nog niet geëvalueerd, maar voor een eerste aanzet ben ik heel blij. Dit krijgt absoluut een vervolg. Dat durf ik al wel te stellen.” In eerste instantie is Off_South opgezet als een zomerevent, maar volgens Van den Hoeven is het goed mogelijk dat het evenement ook in de winter gaat plaatsvinden. “We nemen het mee in de evaluatie met de exposanten.”

 

Bread & Butter

Off_South doet Sandra Verkooy, eigenaar van TrendRecipe in Haarlem denken aan de allereerste Bread & Butter in Keulen in 2001. “Dat vond plaats in de kelder van een gebouw. Dit heeft dezelfde speelse, edgy vibes. Van mijn merken staat alleen Anotherlabel er, maar dat geeft niet. Ik kom hier om bij te blijven. Ik vind het een leuk, toegankelijk initiatief, maar van mij mag er best een scherpere focus op het merkaanbod zijn. Zo zie ik hier collecties die ook prima tussen de vrouwenlabels op Modefabriek zouden kunnen staan.” Sandra Peet is gekomen om te zien of ze een volgende keer wil aansluiten met haar activewearmerk Goldbergh. “Ik ben blij verrast, dit is nieuw, hip en jong. En sterk gepromoot ook op Modefabriek, waardoor je dit niet kon missen.” 

 

Busje

Ook Leendert Strijland van Image in Utrecht kijkt met zijn vrouw en zakenpartner Imke van Geel rond. Ze zijn afgereisd omdat een aantal merken uit hun assortiment, waaronder Elvine, Goosecraft, Wood Wood, Krakatau en KnowledgdeCotton Apparel zich hier presenteren. Strijland: “Het gevoel is goed, maar het nemen van een busje of taxi kost veel tijd. Het zou handiger zijn als Modefabriek en Off_South bij elkaar zouden plaatsvinden.” Zijn eveneens Utrechtse collega-ondernemer, Daan Broekman van De Rode Winkel, is positief over het aanbod van Off_South. “Aan de ene kant zijn de merken vrij divers, maar het past allenmaal goed bij elkaar. We zagen best veel merken waar we zaken mee doen, zoals Nowadays, Krakatau, Kuyichi en de Lexson-labels. Daarnaast viel ons oog op andere (vrouwen)collecties, waar we bij het groter opgezette Modefabriek misschien voorbij waren gelopen.” Verder beoordeelt Broekman het nieuwe platform als ‘vrolijk, knus en sfeervol.’ 

 

De tekst wordt vervolgd na de foto.

 

2

 

Festivalletje

Jeff Hamers, salesmanager Benelux van Tigha en Preach: “Ik ben buitengewoon verrast. De gemoedelijke sfeer, met het netwerken, beviel goed. Het voelde als een klein festivalletje, door de urban locatie. Alleen jammer dat het niet twee dagen was. Ik miste een aantal klanten en navraag leerde dat ze dachten dat het twee dagen duurde. Ik heb ook gehoord dat retailers een andere locatie lastig vonden, maar dat is denk ik een kwestie van wennen. In Parijs en Berlijn reis je ook van event naar event en showrooms, dus waarom zou dat in Nederland niet kunnen? Daarbij: deze sfeer kan je niet creëren in een grote hal.” William Burnama van 22statement presenteert er de nieuwe Denim.lab collectie: “het is een gemoedelijke dag en bezoekers nemen de tijd”, merkt hij. “Bij Modefabriek heb ik vaak het idee dat bezoekers gericht naar merken gaan en lastiger te benaderen zijn. Off_South biedt redelijk bij elkaar passende collecties, waardoor mensen meer de tijd nemen om hier en daar te kijken.”

 

Gelijke stands

Daan de Greef noemt Off_South zowel als inkoper (voor Baskèts in Amsterdam) én als vertegenwoordiger (van Lacoste Live) ‘geslaagd’. “Ik vond het verfrissend, vooral de opzet van gelijke stands. Hierdoor gaat alle aandacht naar het product en kunnen mensen ook beter zien hoe de collectie straks in de winkel oogt.” Denise Graff van het Duitse streetwearlabel Iriedaily deelt De Greefs mening over de standbouw: “Op deze manier krijgt iedereen dezelfde uitstraling en kansen, of je nou een groot Bestseller-merk bent of kleiner.”

 

Eén grote bruisende toestand

“De basis is er”, vindt De Greef. “Dit was een goede try-out, maar er is nog veel te winnen. Wat betreft het merkenpakket bijvoorbeeld. Ik miste wel een beetje Nederlandse labels als Daily Paper. Ik weet dat veel van dit soort merken vol zitten in Nederland of een selectief distributiebeleid hebben. Het is de truc Off_South zo cool te maken dat merken ongeacht dergelijke zaken aanwezig willen zijn. Voor een coole presence, bestaande klanten te servicen of welke reden dan ook. Het zou nog mooier zijn als we volgend jaar samen met Modefabriek op het Westergasterrein één grote bruisende toestand kunnen maken. Dan komt dit event echt op de agenda van alle inkopers en merken.”

 

Bekijk ook de impressie van Off_South:

 

7

3

4

8

Iconic27

6

Sprayground

 

5

Wallien

9

Krakatau

 

10